Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-06, 01:26   #1
Aadi
Gjest

Dr Bassøs diett

Denne har jeg kopiert et sted jeg fant den på nett..... Husker ikke hvor... eller fra hvem.... Legger den ut slik jeg kopierte den:

Dr. H.H.Bassøe sin diettliste
Fikk denne enkle diettlisten av dr. H.H.Bassøe ved Haukeland sykehus for nærmere 20 år siden. Han var allerede den gangen svært uenig med Fægri sine ideer om kosthold.

"Diettliste:

Minimum 4 måltider for dagen.

FROKOST: 1/2 grov brødskive med smør og pålegg, et egg, gjerne et speilegg, evt. 1 skive bacon, et glass skummet melk, evt, sur.

FORMIDDAGSMAT: 1/2 grov brødskive med smør og pålegg, en appelsin, helst et glass skummetmelk, evt. kaffe.

MIDDAG: Rikelig med fisk, fiskemat, kjøtt, kjøttmat, stekt eller kokt. En vanlig moderat porsjon med grønnsaker. INGEN poteter, ingen dessert.

KAFFE: evt. et eple

AFTENS: Litt middagsrester i form av fisk eller kjøtt, evt. 1 omelett. (1/2 grøv brødskive.) Et glass skummet melk.

1 vitaminpille med mineraler

Sukker er FORBUDT i enhver form. I perioden hvor vekten skal under kontroll unngås alkohol. (Tillatt en liten lørdagskos.)

Tendensen er med andre ord å SETTE NED KULLHYDRATINNTAKET OG ØKE INNTAKET AV FETT OG PROTEINER. Denne blandingen gir større metthetsfølelse og gjør at pasientene ikke blir slappe, trette eller mister arbeidskapasiteten."

Svar med sitat