|
Sv: Suketter og lavkarbo
Både blåsyre og arsenikk er naturlige stoffer så det er ikke noe korrelasjon mellom naturlig og ufarlig.
At Stevia er naturlig er misvisende. Hvis din Stevia er grønn og ser ut som blader er jeg enig i at det muligens er naturlig, men det hvite pulveret jeg bruker er konsentrert og har vært igjennom en kjemisk prosess for å bli hvitt pulver. I den formen så er det 100-300 ganger søtere enn sukker litt avhenig av hvor mange glycose-molekyler som har koblet seg på resultatmoklekylet i den kjemiske prosesen.
F.eks. Atkins anbefalte maks 3 brukerdoser om dagen. Regner med at det er tilsvarende 6ts. sukker. Med den begrensningen ser jeg ikke noen grunn til å velge på noen annen grunn enn at man foretrekker lakrissmaken til stevia fremfor frysesmaken til sukrin. Selv holder jeg meg til suketter og flytende søtning fra Natreen og bruker det konsekvent som førstevalg. Jeg har Sukrin, Sukrin gold, Stevia (både pulver og flytende) og granulet Splenda og jeg bruker de og, men mye skjeldnere. F.eks. så er Sukrin fin på lefse og grøt siden det knaser.