Tråd: Feta-ost
Vis enkelt innlegg
Gammel 30-11-14, 21:50   #2
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Feta-ost.

Opprinnelig lagt inn av Ruggleif, her.

Er det noen her som bruker å kjøpe feta-ost på "innvandrerbutikker"? Et kilo fetaost til 50 kroner er ganske rimelig. Yesilova Krem Beyaz salad topping heter den typen jeg bruker å kjøpe, og den er på boks. Nesten ingen karber. Det jeg lurte på er: det står at produktet innholder 19% vegetabilsk olje. Noen som vet hvilken olje som brukes i slike typer feta-ost? Er det mye transfett i feta?

Transfettet vi får i oss kommer for der meste fra herdede vegetabilske oljer. Oljen som feta marineres i er som regel varmpresset vegetabilsk olje. Det er ikke nødvendigvis det samme som transfett.

Her er liste over vegetabilske oljer: http://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste...tabilske_oljer

Står det ikke presisert hvilken vegetabilske olje de har brukt?

Står det noe ala: delvis herdet vegetabilsk fett er det transfett. Fullherdet vegetabilsk olje er ikke transfett.

Det er kanskje ikke alltid så godt merket, det man får kjøpt i innvandrer butikker.
I selve fetaosten er det ikke noe transfett.