|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.
Nei... Jeg tar det også veldig sjeldent, men jeg håper virkelig ikke at den er i nærheten av denne altså! Men de vet jeg jo at jeg tåler fint i de små dosene jeg tar. 
Ibux:
Bivirkninger:*Vanligst er*dyspepsi*og diaré som forekommer hos ca. 10% av pasientene. Det kan oppstå peptiske sår, perforasjoner og gastrointestinale blødninger som kan være fatale, spesielt hos eldre.
Vanlige (≥1/100 til <1/10):*Gastrointestinale:*Dyspepsi, kvalme, oppkast, diaré, buksmerter, flatulens, forstoppelse. Hud: Hudutslett. Øvrige: Hodepine, tretthet.*
Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100):Gastrointestinale: Blødninger, ulcus, ulcerøs*stomatitt, forverring av kolitt og Crohns sykdom. Hud: Urticaria, pruritus, purpura,*angioødem. Hørsel: Hørselsskader. Luftveier:*Rhinitt,*astma. Psykiske: Søvnløshet, lett uro. Syn: Synsforstyrrelser.*Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000):Blod:*Trombocytopeni, leukopeni. Gastrointestinale:Gastritt, perforasjoner. Hud: Ødem, bulløse reaksjoner,erythema multiforme. Lever: Hepatitt,*gulsott. Nevrologiske: Aseptisk*meningitt. Psykiske: Depresjon, forvirring. Syn: Toksisk amblyopi. Urogenitale: Nyreskader. Øvrige:*Anafylaktiske reaksjoner.
*Svært sjeldne (<1/10 000):*Stevens-Johnsons syndrom*ogtoksisk epidermal nekrolyse.*Generelt:*Ødem,hypertensjon, og hjertesvikt er rapportert under behandling med NSAIDs. Ibuprofen, spesielt i høye doser (2400 mg daglig) og ved langtidsbehandling, kan muligens være forbundet med en liten økning i risiko for arterielle tromboser (f.eks. hjerteinfarkt eller hjerneslag).