Vis enkelt innlegg
Gammel 13-10-14, 16:45   #31
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Da jeg fikk diabetes for fire år siden, tenkte ikke legene en gang på å sjekke det fordi jeg var altfor sunn (fysisk tung jobb, løp i fjellet med fire bikkjer daglig, spiste sunt og var slank) til å ha fått type 2 og jeg var jo altfor gammel til å få type 1 (45 år).
Da jeg kom med egne målinger gjennom et døgn og hadde et fastende blodsukker på 18,9 fant de ut at jeg nok muligens hadde diabetes likevel. Det ble tatt prøver for å sjekke om det var type 1 eller 2 jeg hadde, og de hadde faktisk veddemål på legekontoret om hvilken type jeg hadde fått.
Nå var det type 1 jeg har, men at kosthold og aktivitet er noe legestanden mener er vesentlige element for å kunne utvikle diabetes type 2 viser jo denne historien.

Når det gjelder ADHD så tror jeg ikke kosthold utløser det, men kosthold kan forverre det.
Tre av mine har diagnosen, og da jeg fikk mitt tredje barn gransket jeg ham som en hauk i starten og var hele tiden på vakt om motorikk, styrke, kontakt etc. utviklet seg normalt. 3 måneder gammel, og kun matet med pupp, tok jeg ham med til fysioterapauten som trente mine to sønner som allerede hadde fått diagnosen og ba henne vurdere om motorikken var "riktig" fordi jeg selv var i tvil. Hun slo alarm allerede da, og vi trente med ham på hvert eneste stell fremover. Mototrisk ble han sterkere, men diagnosen fikk han likevel. ADHD påvirker jo mange ting, ikke bare motorikk.
Jeg har i alle år, også før jeg hadde hørt om lavkarbo, levd av hjemmelaget mat med mye godt fett og brødene jeg spiste var hjemmelagede av grove typer. Selvsagt spiste jeg mer karbohydrater da enn nå, men jeg spiste nok langt mindre enn gjennomsnittet siden vi aldri var glad i søtsaker, og det samme har barna gjort. At 3 av 4 sønner likevel fikk diagnosen sier meg rimelig klart at det er ikke kostholdt som skal ha hovedskylden.
Etterhvert dukket det opp i den ene grenen på slektstreet flere tilfeller og også CP. Slik vi fikk det fortalt på den tiden, så er både CP og ADHD sykdommer som kommer fra samme gen, og som det sies her; det er 50 % sjanse for at et barn får sykdommen om en av foreldrene har det.