|
Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?
Opprinnelig lagt inn av Mighty, her.
Så, er vi mennesker bare en genetisk feilvare dømt til å alltid lide av en eller annen sykdom? Man hører jo stadig at 2 av 10 har ditt og 3 av 10 har datt. Syke må vi jo være hele gjengen?
Adhd vet jeg egentlig lite om. Men det har jo oftere og oftere blitt koblet til for høyt inntak av sukker og karbohydrater. For ikke å snakke om for lite fett av typen som barn trenger.
Og det finnes vel knapt noen tvil lenger at det er sukker og stivelse hovedsaklig som er årsaken til de store problemene vi har med hjerte og karsykdommer og diabetes. Er det noen her som er uenige i det? Sånne sykdommer rammer også i stor grad folk som er mye i bevegelse etter det jeg har sett. Det er naivt å tro at hvis man trimmer en time om dagen så er man skånet for konsekvensene av totalt feil ernering. At maten gjør deg overvektig er bare en bitteliten del av det.
Er det ikke hva vi spiser som påvirker kroppen mest av alt? Selvfølgelig er det mange ting som vi kan utsettes for og som kan gjøre oss syke. Men det er ingenting som tyder på at disse "epidemiene" som vi sliter med om dagen ikke kunne vært unngått i høy grad om vi hadde spist slik vi er laget for å spise. Det er vel godt med eksempler her inne på folk som har spist seg friske? Inkludert meg selv.
Jeg vet veldig mye om ADHD, siden jeg har hatt lidelsen barndommen. At kothold hjelper noen med ADHD synes å kunne stemme. At ingen, inkludert de med ADHD, har godt av å hive i seg sukker i kilovis, er tilfelle. Og at enkelte barn som er hypet opp på nugatti har fått diganosen uten å egentlig ha den har nok skjedd.
Men i bunn og grunn er ADHD en nervrologisk lidelse. Den går som oftest i arv, hvis én forelder har ADHD, så er det sånn rundt 50% sjanse for at barnet får den. Altså er det medfødt, nevrologisk, og blir ikke fremkalt av dårlig kosthold i barndommen.
Andre sykdommer du nevner kan man være disponert for. Noen er mer ømtålige enn andre. Men om mennesker en genetisk feilvare som bare MÅ bli syke? Vel, vi er mennesker. Vi er ikke usårlige, ikke udødelige, og kan ikke behandle kroppene våre uvørent uten å øke risikoen for enkelte sykdommer. Hvis man er disponert for noe i utgangspunktet, som diabetes 2, er man enda mer sårbar for livsstilssrelaterte faktore.
Men ja, veldig, veldig mange av oss blir syke i løpet av livet, på noen måte. Det blir katter også. Tror ikke man kaller det å være "genetisk feilvare".
|