|
Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?
Opprinnelig lagt inn av Fettman, her.
Med tilnærmet halvt om halvt fett og karbohydrat kommer man antakelig til å se en økning i antall overvektige, ettersom karbohydrater forteller kroppen at den skal lagre energi, mens fett er den mest energirike kilden av energitypene.
Det er et skritt i rett retning, uansett hva du sier.
Problemet med å sette opp et kosthold som man anbefaler, som i tillegg gir en avhengighet til karbohydrater, kan ikke overses. Resultatet blir at man får en andel av befolkningen som får helseproblemer. Å ignorere det er direkte uproffesjonelt.
Ikke alle blir avhengige av karbohydrater! Er alle de som du kjenner avhengige av karbohydrater med overvekt og helseproblemer kanskje?
Du sier selv at man burde ha et alternativ, så hvorfor anbefaler de ikke lavkarbo?
Jeg sa et alternativ til korn/gluten!
Jeg mistenker at de i helsedirektoratet/Statens Ernæringsråd har latt det gå prestisje i å ikke endre rådene mer enn de gjør. Hvis de gikk direkte over til lavkarbo ville de måttet innrømme at de gjorde feil tidligere.
Beklager å si det, men jeg er faktisk ikke så fanatisk at jeg tror at lavkarbo løser alle problemer!
Det du ikke skjønner her er at når man går ut med kostholdsråd, så må man ta det praktiske i beregningen. De har antydet at karbomat er det eneste som gjelder, det gjør at en hel drøss med folk i praksis veksler mellom såkalte sunne og såkalte usunne karbohydratkilder.
I Norge har et kosthold bestående av kornprodukter, melk og poteter vært grunnleggende i lange tider. Staten er på glid etter hvert og har begrenset karbohydratene i forhold til fett. Man kan ikke laste Staten for at folk spiser sukker og raske karbohydrater i stedet for skikkelig mat. Noe ansvar må hver enkelt ta.
Sorry men jeg går ikke med på den argumentasjonen, hvis man skal anbefale kostholdsråd, må det være noe som i praksis virker, ikke noe som ligner en utopi. Det at noen klarer å følge rådene hjelper ikke om befolkningen får verre helse generelt.
I dagens samfunn er det fullt mulig for den enkelte og selv innhente opplysninger om kosthold og ta egne valg.
Og være så ansvarsfraskrivende at man legger all skyld på Staten fordi man selv ikke lever slik Staten anbefaler er en smule patetisk etter mitt syn.
At noen mennesker legger på seg selv om de ikke spiser mer kalorier enn anbefalt i de forholdene Staten anbefaler og av de råvarene Staten anbefaler selv om de er minst like aktive som Staten anbefaler forekommer, helt klart. Men de aller fleste gjør det ikke!
Noen ganger er det sykdom som ligger bak overvekt, f.eks. PCOS. Altså IKKE at overvekten har ført til sykdommen, men sykdommen har ført til overvekt. Noen ganger har folk rett og slett tatt feil valg og spist feil i feil forhold og ikke mosjonert det bort, akkurat slik jeg for eksempel tok et dårlig valg for 35 år siden og fremdeles røyker, men jeg skylder da ikke på noen for det valget jeg tok!
Ja, noen mennesker velger å spise raske karbohydrater og noen klarer seg faktisk på det, mens andre blir syke eller overvektige. Men tror du virkelig i fullt alvor at dersom Staten hadde satt grensen til 150 karbohydrater til dagen, så ville alle mennesker sluttet å spise Grandiose og seigemenn og drukket brus? Folk tar sine valg uansett hva Staten anbefaler, og har man ikke fornuft nok til å skjønne at seigemenn og broccoli selvsagt ikke er like sunne med dagens anbefalinger, så ville man heller ikke klart det med nye kostholdsråd.
Jeg tør nesten vedde på at ingen av oss er vokst opp i hjem der vi har fått tilbud om å spise f.eks. seigemenn og chips i stedet for middag, selv om Staten har anbefalt at hovednæringen skal komme fra karbohydrater.
Noen lavkarbere får etterhvert et så negativt forhold til sukker at de ser på sukker som en gift. Sukker er ikke gift og karbohydrater er ikke gift, vi må bare lære oss måtehold.