Vis enkelt innlegg
Gammel 26-09-14, 01:18   #8
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Virker en smule amerikansk og på død og liv saksøke.......
Hvis du ser hva Statens ernæringsråd anbefaler i dag, så er det mer fett enn tidligere.
Rent personlig tror jeg mye av helsplagene og også en del tidlige dødsfall kommer av at folk siden 80-tallet eller deromkring stort sett alltid har hatt brus, sjokolade, chips, smågodt etc tilgjengelig hele tiden.
Statens Ernæringsråd har ALDRI sagt at det er ok å drikke brus i stedet for vann eller tygge seg gjennom søte kaker eller skåler med smågodt/knask når man ser TV.
Rådene som Ingrid Espelid presenterte for oss på TV er slett ikke feil! Men når man i tillegg til en slik kost pøser innpå med totalt unyttig snacks/brus/søtsaker så kan man ikke lenger si at man spiser slik Staten sier.
I tillegg må man ta i betraktning at tidligere hadde man ikke i alle hjem alle disse hjelpemidlene vi i dag har. Vi brukte mer tid og krefter (og forbrant dermed flere kalorier) enn det vi gjør i dag.
Når jeg ser kampanjene nå i dag der Staten forteller oss at vi MÅ være i fysisk aktivitet minst 30 minutter daglig, ja da finner jeg det tragisk.
Unger får ikke lenger være unger slik det var da min generasjon vokste opp. Fra de er små skal de kjøres hit eller dit, de blir utstyrte med duppedingser som gjør at de ikke lenger trenge å løpe hjem for å spør om noe; de kan bare tekste eller ringe. Når ungene endelig er blitt voksne, så er det akkurat det samme; de kan ikke lenger går til butikken en kilometer borte, nei de må kjøre eller aller helst få maten levert på døren. På arbeidsplassene rundt i Norges land er det få som trenger å forbrenne mye kalorier med unntak av enkelte håndverksyrker. Teltturer i fjell og mark er byttet ut med Spa og hotellferier.
Vi har rett og slett blitt late og bortskjemte.

Når man går over på lavkarbo,enten man velger ketolyse eller 150 karbohydrater pr dag, så begynner man å tenke på hvor mye unødig man har puttet i seg. Da begrenser man godterispisingen og brusbæljingen. Man begynner å bevege seg mer for å få strammet seg opp, man oppnår helsegevinster og føler man har funnet Den Eneste Riktige Dietten.

Betyr det da at det Staten sier er feil? Min påstand er at det er det ikke så lenge man ikke spiser annet enn mat til hverdags. Nå holder jeg utenfor glutenallergier/cøliaki/melkeallergier etc som vil kreve en omlegging av kosten enten man lever slik eller slik.

Jeg føler ikke for å saksøke leger og ernæringsfysiologer som forteller det de har lært. Jeg lever heller slik JEG føler er riktig for meg og om noen spør hvorfor jeg lever slik jeg gjør, så tar jeg tid til å fortelle hvorfor JEG lever slik.