Vis enkelt innlegg
Gammel 25-09-14, 12:48   #1
Fettman
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2012
Fettman er på en erverdig vei

Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Jeg kom over et intervju med en lege fra vektklubben på VG forleden http://tpn.vg.no/intervju/maten-som-...er/3357?page=5
og det minte meg på at det fremdeles sitter uvitende folk som har mye autoritet blant folk og sprer om seg med villedende og direkte feil informasjon.

Jeg syns dette er ganske alvorlig, fordi folk stoler veldig på eksperter og autoriteter og forholder seg til dem som om det ikke kan eksistere tvil om at de vet best og vil alle vel. Den holdingen hadde jeg selv.
Jeg trodde selv at eldre folk som var skeptiske til leger, var uinformerte og redde for vitenskap. Det var arrogant av meg og jeg selv erfart på flere måter at de såkalte "ekspertene" i samfunnet ikke nødvengivis vet så mye, spesielt leger. Det kunne ikke falle meg inn vitenskapen, forskerne og legene ville gi råd som var direkte usunne og livsfarlige, det strider jo mot enhver sunn fornuft.

Rådene vi har fått har jo blitt anbefalt ihvertfall siden 80-tallet og sikkert lenger, og ikke bare Norge men hele den vestlige verden. Bare i Norge må det være en hel mengde folk som har problemer pga dette, men det mest alvorlige må jo være de som har dødd pga hjerteinfarkt, og slag, som jeg også tror kan spores til lavfett. I min familie var det en som fikk infarkt på slutten av 80-tallet, han ble anbefalt streng lavfett, men det gikk ca 1-2 år så døde han av et nytt hjerteinfarkt, ikke spesielt gammel. Det er veldig tragisk og helt unødvendig for alle de det rammer.

Forskningen begynner å vise at mettet fett slett ikke er farlig i det hele tatt, men legen i intervjuet i linken ovenfor holder fremdeles på den gamle fettfrykten. Dette er helt uforsvarlig og delvis livsfarlige råd han kommer med.
Jeg sier ikke nødvendigvis at det er legene som må holdes hovedansvarlig, men er det ikke rimelig at noen må ta ansvaret for alle de dødsfallene som har skjedd pga feil ernæringsråd? Og alle lidelsene og sykdommene folk har pådratt seg?

Hvis lavkarbo virkelig fungerer, og det har jeg for min egen del helt klart fått erfart, så må det jo være noe riv rav ruskende galt med det grunnlaget som Statens Ernæringsråd benytter seg av. Det høres sikkert drastisk ut, men jeg ser på det som en form for terrorisme å skulle holde fast ved forskning som ikke er seriøs og som leder til dødsfall, selv om det ikke ser ut som det folk flest forbinder med terrorisme. Jeg kan ikke se annet enn at disse legene og folkene i statens ernæringsråd holder fast på et usunt kosthold rett og slett av ideologiske grunner, og selv om kanskje noen av dem begynner å tvile så er de redd for å innrømme at de har tatt feil. Man sier at terroren i Oslo for 3 år siden var det største angrepet på Norge siden 2.verdenskrig, men jeg lurer på om ikke kostholdsrådene fra Statens Ernæringsråd ikke er større. Det er ikke ment som en spøk, det mener jeg seriøst.

Burde ikke dette fastslåes ved et rettslig oppgjør?
Jeg mener, det er ekstremt alvorlig, man har nærmest forgiftet sin egen befolkning? Nå kan ikke Norge ta ansvar for andre land i den sammenheng, men man burde kunne gjøre noe med forholdene her til lands om ikke annet. Det kunne kanskje skape en form for presedens i utlandet også, ihvertfall fokus på det. Selv om ikke det finnes forskning som viser klart at lavfett er sunt mens lavkarbo er usunt, så har man hatt en holdning og rådgivning og anbefalinger fra autoriteter og eksperter som om det var fakta. Terra saken hvor kommunene ble lurt rundt var jo en big deal, men dette må da være mye større og viktigere?

Hvis alle ekspertene hadde endret mening og forholdt seg til "ny" viten, selv om de kanskje også visste om den fra før og bevisst holdt den skjult for folk, så hadde man kanskje kunnet la det passere. Men ekspertene og autoritetene holder jo fremdeles på sine usunne kostholdsråd.

Jeg synes er det veldig tragisk pga alle som har dødd av dette, enten direkte eller indirekte.

Fettman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat