Tråd: Om kalorier
Vis enkelt innlegg
Gammel 23-08-14, 14:23   #18
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Om kalorier

Nå var vel egentlig ikke denne tråden om hvorvidt man skal telle kalorier eller ei, men heller fokusere på hvor de kaloriene kommer fra, slik jeg oppfatter det. Er dette noe nytt? Nei, men det er da heller ingen som har påstått her? Ser ikke helt hvorfor noen hisser seg opp over det budskapet det er jo bare å telle i vei for de som vil det.

Jeg synes det er bra at såkalte kostholdseksperter skifter fokus vekk i fra den maniske kalloritellingen til er bevisstgjøring hva ulike typer matvarer kan gjøre med kroppen. Fremdeles det mange "slankekurer" som er mest fokusert på kalorier og ikke matvarene i seg selv. Man må gjerne spise grandis, så lenge man ikke overskrider dagbehovet av kcal og trener nok.

Ser bare på jobben min hvor et titalls damer er på slankeren etter sommeren, hvor er fokuset? Jo, minst mulig kcal og ikke hvor de kommer fra, for det er det man alltid har blitt fortalt. Det går stortsett i grønnsaker uten dressing og litt cottage cheese for det er magert, og knekkebrød, masse knekkebrød. De er konstant sultne og mauler gulrøtter og frukt som mellommåltid. Jeg har foreslått at de bør ta et egg eller to sammen med grønnsakene for det metter og er sunt, men da får jeg beskjed om at det er alt for mye kcal og ikke er bra for kolesterolet. Dette er "barnelærdom" og henger igjen hos veldig mange, og slik forblir det inntil f.eks staten endrer sine kostholdsråd.

Joda de fleste av oss her inne vet alt dette for dette vi har lest oss opp og erfart at hvilken type kcal er mer viktig enn hvor mange, så dere får da bare unnskylde Carisma og meg selv "for stating the obvious"

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat