|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.
Vel, vi kan jo ikke akkurat vite helt sikkert hva PST sitter på. Det ligger vel en strategi i bunn her som ikke skal være offentlig kjent, og jeg er faktisk så naiv at jeg har trua på at den strategien ikke er å skremme vettet av folk uten grunn Har vel ikke følelsen av at folk flest er direkte skremt heller.
Men dette er jo ikke en diskusjonstråd, så jeg slutter her, med å bare svare at: Ja, jeg syns media hauser det opp, nei jeg er ikke redd og kommer til å leve livet som vanlig, men jeg syns det er litt ubehagelig og ikke minst slitsomt med slekt som er redde for meg.
Og, hvis man snur det litt- hvis PST ikke hadde gått ut med det, men økt beredskapen så mye og så synlig, noe de nesten må gjøre uansett- ville vi ikke blitt mer redde av å ha politi, spesielt væpna polti, overalt? Det er sommer, folk reiser mye, selv økt grensekontroll/flyplasskontroll blir jo lagt merke til med en gang. Når vi vet hvorfor slipper vi jo å bli komplett paranoide.
Jeg synes mediadekningen har vært litt for preget av begynnende blodtåke og "å herregud, NÅ har vi endelig noe å skrive om", men når media kjører så hardt så kan det virke motsatt også, folk blir litt sånn, jaja, vi har skjønt det, la oss scrolle videre til neste sak.
Folk må ta ansvar selv for å tenke fornuftig, og i en verden der alle er hobbyjournalister med smarttelefoner så er det greit å være oppmerksom, uten å være hysterisk.
Må bare legge til at jeg ble SÅ imponert over at en av de mest tabloide lokalavisene i Norge fikk til denne forsida dagen etter at trusselen ble offentliggjort, den gjorde meg GLAD, når de andre avisforsidene hadde bilder av væpnede politimenn og "dette bør du være ekstra, skikkelig redd for" og "her er det farligst":
10517701_1525907490972799_4266108301622976284_n.jpg
Når bare en av fem nordmenn sier at de er direkte redde (det er lov å ikke føle at sånt er "ingenting" vs å være REDD), når de fleste av oss tar det med ro og lar livet gå som normalt, selv om man er klar over det som skjer, så synes jeg at ting har blitt håndtert ganske bra av oss alle sammen til nå.
|