Vis enkelt innlegg
Gammel 11-06-14, 07:24   #4
jankph
Seniormedlem

jankph sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 61
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: 100 kg overvekt

Det er for så vidt riktig at "normal" BMI ligger mellom 20-25, men det er også et hav av kilo mellom disse to ytterpunktene, og hva som ser bra ut vil være helt avhengig av kroppsfasong, høyde og beinbygning og ikke minst hvor fettet sitter. Noen vil se slanke ut selv med BMI på 25 og gjerne litt over, BMI 26-27, andre ikke.

I mitt tilfelle har siden nyttår gått ned fra 95kg (BMI 32) til 81kg (BMI 27) og har bare 7kg igjen til BMI 25 og 75kg. Der vet jeg fra mitt tidligere slanke liv at jeg vil være fornøyd, for der passer jeg i de buksene jeg vil passe i. Om jeg skulle forsøke meg på BMI 20 ville jeg hatt hele 22kg igjen til 60kg, skrekk og gru.

Lett for meg å si som bare har 20kg som skal bort til BMI 25 tenker du kanskje, men det ville vært hele 35kg om jeg skulle forsøkt meg på BMI 20, og det tallet virker faktisk like fjernt og uoppnåelig for meg som 100kg for deg.

Så bare ta det med ro, en dag om gangen og et kilo om gangen. Det er ikke lett, man vil jo så gjerne være slank i morgen den dag, men her må du bare ta tiden til hjelp og ikke gi opp og glede deg over hvert kilo som blir borte på vei mot det store målet.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat