Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-14, 11:21   #23222
sonim
Medlem

Medlem siden: Jan 2013
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kaker, søtsaker og godterier på jobben.

Ønsker lufte noen tanker og spørre brukere her inne om mine tanker. Tror kanskje jeg er svært sær og vanskelig siden jeg synes enkelte ting ikke nødvendigvis hører hjemme overalt alltid.

Saken er enkelt. Jobber på et stort kontorbygg med mange ansatte, men allikevel meget oversiktlig. Alle kjenner stort sett alle og er daglig på hils, nikk eller hyggelig prat. Godt miljø med andre ord.

Dog så synes jeg at det er vel mye kaker, søtsaker og godterier til enhver tid. Det er nesten daglig store hjemmebakst i form av kaker eller annet godterier i omløp. Veldig hyggelig og ikke minst cred til den personen som har ork til å drive et lite konditori etter jobb.

Saken er bare at det er så si til enhver tid kaker osv. Koselig når det er bursdager og runddager for ansatte eller andre anledninger som ved avtreden etter lang og tro tjeneste. Hadde det bare vært de gangene....

Her forleden gikk det som vanlig ut en "to all" mail om at det var kake til alle, bare kom og spis. Det viste seg at vedkommende hadde hatt barnebursdag dagen i forveien hjemme og hadde ikke mindre enn 4-5 kaker til overs. Selvsagt måtte disse deles med hele jobben. Tilbudssiden er så stor hos vedkommende at de som prøver begrense inntaket og kanskje er "alment kjent" for å spise sunt, får gjerne egen invitasjon ved å få "påtvunget" det aller største kakestykket inn på eget kontor...

Dette er til stadighet initiativ fra en og samme person som baker sikkert minst 7 kaker i uka hjemme og tar med restene på jobb. Eller bare får et innfall om at å bake kaker til kollegene er en flott ting.
De som "gud forby" takker nei får ofte litt sånn rare blikk og melding om "at dere kan da kose dere litt" siden dere enten trener mye eller er så tynne...tja..si det. veldig hyggelig og omsorgsfullt i grunn, men jeg reagerer nå allikevel jeg da. Har hatt en liten runde med andre kollegaer og luftet mine tanker, og selv de største kakemonsene synes det er "vel ofte kaker" uten spesiell grunn.

I dag er det nok en svær gedigen kake på plass uten spesiell grunn. Må vel si at hver uke har man sosial samling med vafler og kaker som en felles greie/ukeslutt ting. Veldig hyggelig det også hvor man tar seg tid til en prat i lunsjen.

Men alt i alt så blir jo dette totalt sett ekstremt mye kaker og godterier ila en uke. Julegodteriet som ble bestilt kom ikke i poser, men i 10 liters bøtter og ble plassert ut i bygget fra 1. des til utpå nyttåret. Stadig påfylt selvsagt. Påske er jo akkurat likedan og siden det da er høytid så bakes det ekstra mye kaker i tillegg

Ønsker jo ikke fremstå som sær, rar og helt "unorsk" som reagerer på all "kakekosen". Alle setter jo pris på ei bursdagskake og med ca 80 ansatte i bygget så har vi her ca 80 kaker + ila et år, med folk som slutter og ifm møter etc plusser du på antakelig 20-30.

Med da ukentlige kaker så ser man jo at antallet blir stigende. Jeg synes det er litt unødvendig med overdrevent fokus på kaker, snop og godterier til hverdags på jobben fordi enkelte "skal være snill".

Huff, ikke enkelt dette og kanskje er det bare jeg som er sær ift dette temaet.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo