|
Sv: Ketose og styrketrening
Opprinnelig lagt inn av Fullfres, her.
Har man da kommet til en generell konklusjon i dette? Bør man innta proteiner før og etter trening, innta fett før trening og proteiner etter trening, eller bør man bare fortsette sitt normale kosthold og ikke tilføre noe mer av noe som helst?
Jeg kjenner at jeg er ganske forvirret akkurat nå. Jeg vil gjerne begynne styrketrening nå som jeg har gått en del ned i vekt, men har ikke tenkt å bygge muskler på noe vis. Bare stramme opp en kropp som bærer preg både av graviditeter og vektnedgang.
Slik som jeg forstår det vil du trene styrke for å stramme opp og komme i form, ikke for et konkret mål om å feks delta i maraton eller noe slikt. Mitt beste råd da er at ikke tenk så mye på kosthold i forhold til trening i første omgang. Spis sånn som du pleier og kom i gang med trening. Kjør på med stryketrening og finn øvelser/metoder som passer deg. Etterhvert finner du ut om du må justere på kosthold og om du trenger mer /mindre energi rett før og etter trening.
Det er mange råd om hvordan/hva man skal spise før og etter trening, men mange av disse rådene kommer fra personer som har veldig konkrete mål med treningen, f.eks bygge muskler, delta i maraton osv osv. Selv er jeg bare mosjonist og vil bare stramme opp, jeg spiser ingenting spesielt hverken før eller etter trening, holder meg til et vanlig ketogent kosthold, og jeg har gode resultater på trening (etter mine mål og meninger og det er jo det som er viktig). Ikke vær redd for å få "store" muskler heller om du trener tung styrke, det er nemlig veldig vanskelig og krever en enorm disiplin både når det gjelder kosthold og trening.
Så bare begynn å tren og se hvordan du reagerer og utvikler deg, så kan du justere kosthold etterhvert om det skulle være nødvendig. det er ingen vits i å kjøre på med ekstra fett, proteinshaker o.l. om du klarer å trene og oppnå de resultater du vil med det kostholdet du allerede har etablert.
Lykke til 
|