|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Vel, jeg har ikke sett på det som spesielt ille heller før vi tilbragte mange dager sammen... Og i tillegg har barnehagen tatt tak i han og sagt han må begynne å høre på det jeg sier når jeg henter ham. (om jeg sier "vent!" eller "stopp/sitt ned!" mens jeg pakker sammen er han nesten garantert inne på en annen avd eller ute i en søledam før jeg kommer til utropstegnet... En av de ansatte kan si "nå må du vente mens mamma pakker sammen", og han sitter som et tent lys.)
Vi skal på foreldresamtale i morgen, så da får jeg høre hvor ille det er.
Som sagt har farlig ingen effekt på ham, for han vet ikke hva farlig gir av resultat (og greit om han ikke finner det ut egentlig... ) Eneste han er livredd for er biler, han passer på alle så fort det er biler i nærheten (pass mamma, bil!) så den har vi tydeligvis fått igjennom.
Han er også langt inne i hvorfor det-fasen (trodde ikke den begynte på noen år enda...) så enkel forklaring som farlig holder ikke lenger, han må vite hvorfor. Kanskje det ligger der, at han krever forklaring for å kunne forholde seg til det, men er for liten til å prosessere forklaringa? Jeg var visst litt sånn selv, men jeg var mer reservert så jeg satte ikke meg selv i så mange farlige situasjoner.
Forøvrig mener visst "ekspertene" at man skal forklare og begrunne ting selv til helt små barn. Jeg har alltid syntes det er merkelige råd, men...