|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.
Har lest at (små) barn ikke oppfatter ordet "ikke" men bare det som sies rundt, og at det kan ha motsatt effekt - altså de gjør det man ber dem om å ikke gjøre. Sier du til dem at de ikke skal løpe, så er det kun løpe de registrerer. Vi forsøker i hvert fall å være bevisste på å la være å bruke uttrykk som "ikke gjør" ditten og datten, men heller si hva vi ønsker han skal gjøre. Typ "sitt ned på stolen" i stedet for "ikke klatre på stolen". Men, gutten din har ikke fylt tre år enda, tror ikke 2-3 åringer skjønner så mye av logiske forklaringer og "trusler" . Klare og korte beskjeder er nok mer greia når de er så små.
Nja, endel av tingene er det ikke så lett å finne alternative måter å forklare på, særlig ikke på sparket. F.eks "du kan ikke løpe på brygga for du kan dette i vannet". For han betyr falle i vannet å bade, ergo en favorittaktivitet. Sitt på stolen er forøvrig en gjenganger, det hører han ikke i det hele tatt enten vi sier på den ene eller andre måten. Har han bestemt seg så har han bestemt seg og kjemper med nebb og klør for å ikke sitte der.
Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.
Så lenge han oppfører seg eksemplarisk hos besteforeldre og i barnehagen, ville jeg umiddelbart ha tenkt at dere ikke er tydelige nok.
Barn oppdager fort om de har "taket" på noen.
Om et barn oppdager at konsekvensen av å drite i et NEI eller IKKE betyr at ingenting skjer, så fortsetter de å drite i det. Ene min var en slik kar som alltid måtte sjekke om det jeg sa stemte
Lyspunktet er at hver gang de får erfare at det mor/far sa stemmer, så er de stadig nærmere og ikke måtte teste selv.
Vi er tydelige og stort sett konsekvente. Han er også sånn som må teste selv, men at han erfarer at vi har rett har lite å si siden han ikke blir skremt av å få vondt (som nevnt i tidligere innlegg). Han kan løpe rett på en ting og gå på trynet 15 ganger på rad overbevist om at 16 gangen gir det etter. Han skal ha for utholdenheten da....
Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.
Gjennomfører dere noe av det dere "truer" med da? Om dere ikke gjør det så er det klart at han ikke tror på dere. Kom aldri med tomme trusler - unger gjennomskuer deg tvert.
Vi gjennomfører det ja. Men han brys seg ikke. Tar vi en leke finner han på noe annet, tar vi smokken er den plutselig ikke spennende lenger likevel. Han har aldri hatt noen favorittbase eller knyttet seg spesielt til noe, så erstatninger av både leker og aktiviteter er lett å finne for ham.
Kan kanskje bruke time out, men for å få ham til å holde seg så lenge stille et sted må jeg bruke mat. Og det er jo litt på grensen.