|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Her har vi to hunder;
ei storpuddeltispe på ti år pg en italiensk mynde på 6 år.
Vet ikke om det er noen forskjell på arbeidet med dem sånn i utgangspunktet.
Det var mye lettere og lære storpuddelen og gå fint i bånd og slikt, nettopp fordi størrelsen hennes tilsa at det ble mer naturlig med en godbit i hånden for og vise hvopr snuten skulle være. Mynden er mye mer propell og han, som den bortskjemte tassen han er (øyestenen til far i huset) krever han faktisk større plass enn storpuddelen.
Jeg har valgt raser både ut i fra hva jeg ønsker i en hund men også fordi vi har allergi i familien og jeg vil ha hunder som er minst mulig allergifremkallende. Begge blir dusjet jevnlig, går mye kjappere med mynden som har 3 mm lang pels enn med krølltoppen vår. Henne klipper jeg selv og jeg klipper henne kort ca hver tredje måned (ikke utstillingshunder, bare bestevenner).
Rent personlig liker jeg bedre store hunder enn små. Ofte har også den store hunden en naturlig selvsikkerhet som gjør at den ikke føler samme behov for og tøffe seg mot andre. Vår mynde tror selv at han minst er like stor som storpuddelen og kan finne på og yppe mot hunder som uten problem hadde grisebankt ham, mens hun er myk og rolig og en drøm både med kattunger, valper og menneskebarn.
Når mennesker som er redd hunder kommer på besøk så er de ofte redd for vår sindige og rolige storpuddel selv om jeg helt ærlig ikke aner hva man skulle måtte gjøre mot henne for og få henne til og bite. Mynden derimot er mye mer nervøs og tøff i trynet og jeg ville nok aldri kunnet finne på og la ham være sammen med små barn uten tilsyn nettopp fordi jeg er ikke trygg på om han ville glefset om han ble utsatt for hardhendte barnehender.
En voksen hund av stor rase klarer normalt og holde seg lenger enn en voksen hund av liten rase, men uansett bør hunden, stor eller liten, slippe og måtte holde seg men få lufte seg før den tid.
Nå har jeg bestemt at jeg aldri kommer til og skaffe meg en ny hund siden helsa mi er slik at i lange perioder er jeg ikke i stand til og gå tur med hundene (det er mannen som går med dem hver eneste dag), men om et mirakel skulle skje og jeg fikk helsa igjen ville jeg uten problem ha valgt storpuddelen. En lærenem, snill og lojal bestevenn som ikke røyter og ikke lukter hund.