Vis enkelt innlegg
Gammel 03-04-14, 18:45   #22694
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

små hunder krever like mye oppdragelse som en stor. verste jeg ser er småbikkjer uten oppdragelse. jeg er faktisk mer skeptisk til små hunder fordi flesteparten ikke er oppdratt... "den er jo så liten så den skader jo ingen..."
større sjangse for at folk med stor bikkje oppdrar den...

jeg vokste opp med en rottweiler som "alle" var redd for fordi det var en rottweiler... men han gjorde ikke en flue fortred, løp ikke av gårde selv om noen glemte porten.. den andre som så ut som en diger golden var imidlertid likt av alle. den fikk vi udressert som halvvoksen og fikk aldri skikk på den. den stakk av og var ellers heller ustabil. men den var jo gul! så den kunne jo ikke være slem..

Gårdshunder har blitt brukt som sirkushunder fordi de er så lettlærte!
Men det betyr så klart ikke at de ikke trenger oppdragelse. Vår er sånn passe familiehundoppdratt. Kan det han bør kunne og noen triks som å danse på bakbena eller spille død.
Rottisen vår er klart strengere oppdratt, nettopp pga folks oppfatning av den.
Vi har altså en stor og liten hund. Begge trenger utfordringer, mosjon og oppdragelse, men det er klart viktigere å skarptrene en storhund enn en liten. Vil ikke den lille gå dit jeg vil, kan jeg bare ta han i hempa og bære han med meg. Ikke noe problem med en hund på 10kg. Verre med en rottis på 45kg, om den er aldri så snill!

Toy gårdshund

Nero rottis