Tråd: Vannprosent?
Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-14, 01:05   #10
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Vannprosent?

Nå er jeg karakterisert som "alvorlig underernæring", men sykehuset regnet ut disse tallene på meg i begynnelsen av februar
høyde: 1,60
Vekt 39,3
BMI: 15,4
Fett %: 6,3 %
Fettmasse: 2,5 kg
Fettmasse inklusive kroppsvæske: 36,8 kg
Total kroppsvæske: 26,9 kg

Dette ble regnet ut på en fancy vekt hos ernæringsfysiologen der jeg også måtte holde i to håndtak.

Total kroppsvæske betyr i praksis både væske innenfor cellmembranene og utenfor + i blodbanene.

En vekt forteller ikke bare vannmengden i kroppen, men den totale væsken i kroppen, selv om det ofte prates om vannet i kroppen.
Sakset dette
"Mens en gjennomsnittlig mann består av 60 % vann, ligger kvinner på ca 50 % og barn på rundt 77 %. Eldre har den laveste andelen vann med et gjennomsnitt på ca 45 %. Rent muskelvev har en vannprosent på rundt 75 %, mens blod inneholder 83 % vann. Kroppsfett ligger på 25 % vanninnhold og bein på 22 % vann"
kilde http://www.prosent.no/helse/vekt/vannprosent/