|
Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av BAN, her.
Når det gjelder sikkerhet på Ipad, Android osv, så finnes det ikke.
Jeg har verktøy som kan hente ut all info på mobiler og padder som har WIFI eller Blåtann påslått og kommer innenfor rekkevidde. All sms og kontakter hente ut uten at eieren kan oppdage det, og det finnes ikke noen innstillinger som kan hindre at informasjonen hentes ut.
Jo det finnes. Det kalles flåtestyring og kryptert containerløsning av eksvis mobile enheter. Nettopp for å skille privat fra bedriftsdelen på en mobil enhet. Benyttes av industri, stat og militære som har behov for en viss beskyttelse. Men hovedregelen er at kan enheten tildeles en IP adresse og er eksponert mot internett, ja så er den sårbar uansett. Men, enkelte enheter er mer sårbar enn andre i grunnoppsett.
Å hente ut informasjon av en ipad/mobil er temmelig enkelt med riktig kompetanse og verktøy, men hvis du forteller meg at du med verktøyet ditt klarer knekke en 256bits AES kryptering og lese innhold i klartekst, så må du si fra, da blir du antakelig ansatt hos kineserne promte ;-)
Med kryptert containerløsning så kan du være på nett online og en som har tilegnet seg tilgang via det samme nett du sitter på (som jo er en svakhet) eller opptrer som "man in the middle" så kan han i prinsippet lese filer på privat/ubeskyttet område. Men skal han lese fra den krypterte enheten, så vil han nok slite noe mer ja. Nettopp derfor politi, bedrifter kan bruke ipad, ja sågar forsvarsmakter også har bedret sikkerhet på sine operative mobile enheter i bruk. Selv ikke NSA klarte knekke krypteringen på 256bits kode som er brukt på Samsung, iphone. Grunnen til at de har fått tilgang er menneskelig svikt og feil oppsett hos brukere, eller de har fått tilgang til passord etc. Finnes ikke sikkerhet som kan ivareta menneskelige feil eller at bruker/passord kommer i feil hender på en eller annen måte. Enkleste er da kanskje å bruke "keylogger" app, eller sensor. Men da begynner vi snakke seriøst paranoid og har du informasjon på telefonene/ipaden din som krever ekstrem paranoid syn på verden så bør du vel streng tatt hverken eie eller bruke en mobiltelefon/ipad? ;-)
|