Vis enkelt innlegg
Gammel 11-03-14, 14:56   #8
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketostix for dummies

Når kroppen har forbrent sukkeret/karboene du har spist, så går den over på fettforbrenning og dannelse av ketoner igjen. (Dvs. den forebrenner alkohol aller først og da er resten av tilgjengelig energi på vent.)

Hvis jeg spiser en appelsin eller en liten pinneis eller et liiite kakestykke ila dagen, så er jeg i ketose igjen på kvelden.

Å måle om morgenen har lite for seg, for som TrillTrall sier, så er "vanlige" folk ofte i ketose om morgenen. Spesielt kan man merke det på små barn.

Dette fant jeg på et annet nettsted, og det summerer ganske greit opp om stixs og bruken av de:

"Å måle om du er i ketose om morgenen er helt bortkastet. Alle skiller ut noe ketoner i løpet av natten ganske enkelt fordi det er lenge siden siste måltid.

Du skal måle om du er i ketose på kvelden, helst 2 timer etter siste måltid.
Og mørkt lilla utslag er IKKE bra! Om morgenen er det vel ikke så farlig, men hvis du får mørkt lilla utsalg om kvelden, betyr det at du drikker altfor lite vann. Og vann trenger du. Nyrene dine jobber på spreng for tiden for å kvitte kroppen med avfallstoffer. Når du kommer i ketose trenger du fortsatt mye vann. Hele renselsesprosessen kroppen gjennomgår for å forbrenne og kvitte seg med fettet går gjennom nyrene. Det er derfor du må drikke mye vann.

Det eneste som er av noe som helst betydning med å måle, er å finne ut om du er i ketose eller ikke. Får du et utslag, skifter stix'en farge, er du i ketose. Om den blir så vidt lys rosa, betyr det at du er i ketose, og at du drikker nok vann. Så vi som bruker stix for å sjekke om vi er i ketose eller ikke, trenger ikke bry oss om fargegradene. Enten er du i ketose, eller du er ikke i ketose. De ulike fargene har ingen betydning for hvor mye fett du forbrenner, det er egentlig en måleskala for de som har diabetes og må passe på blodsukkersvingningene.

Hvis du måler i kveld, og ser at du er i ketose, kan du legge bort de stix'ene så lenge du bare går på pulver og vann. For da holder kroppen seg i ketose."

http://campkilo.no/forum/6-ketose/65...sticks?start=6

Edit: ser at dette er "reklame" for campkilo, men hvis du bytter ut "pulver og vann" med "ren mat uten sukker", så stemmer det for oss her inne også ;-)

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat