|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Jeg har aldri, og kommer aldri til og ta en glukosebelastning, siden jeg allerede vet at jeg har type 1 (påvist anti-GAD og IA-2) og i tillegg har insulinresistens ( legne sier det virker som jeg har både type 1 og type 2) noe som gjør det tilnærmet umulig og få blodsukkeret ned ved hjelp av insulin, siden jeg aldri vet om insulinen vil slå inn, når den gjør det eller hvor hardt den slår inn.
Min diabetes er en irriterende møkkavariant, og heldigvis ikke vanlig.
Poenget mitt er at de legene som kun stoler på langtidsblodsukker og ikke ser på hvordan blodsukkeret svinger, overser skadene disse svingningene gjør på kroppen.
En glukosebelastning er helt garantert ikke behagelig når ikke kroppen virker optimalt, og derfor kan et alternativ være og måle blodsukkeret hyppig (jeg måler hvert 15. minutt ved nye matvarer, nye medisiner, etc) for dermed og finne ut hvor stor resistens det er snakk om.
Men de fleste leger foreslår ikke dette og de fleste som mistenker insulinresistens/type 2 ønsker heller ikke og sjekke blodsukkeret så ofte. Og da vil en glukosebelastning være et bedre alternativ i stedet for og vente til langtidsblodsukkeret er helt ute og kjøre.