Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-14, 17:01   #974
Ziltoidia
Seniormedlem

Ziltoidia sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 35
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva leser du nå?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Synes faktisk det der høres spennende ut jeg, Ziltoida! Minner en del om prinsippene man bruker for mnemoniske metoder som tankepalass og sånn?!

Har også nesa i pensum. Leser om veien til språknormering i Norge i boka Innføring i norsk språkhistorie, akkurat nå om hvordan f.eks. bergensere som jobbet ved Bryggen i hansatiden, og som i prinsippet ikke hadde flere lese- og skrivekunnskaper utover å skrive kvitteringer og regninger, både kunne bruke norsk og nedertysk og gjerne skrev i en slags ortografisk stil (å skrive ting som de uttales).

Ja det kan i hvertfall forklare hvorfor tankepalassmetoden (som jeg bruker til eksamen selv) ofte feiler om man bruker de samme stedene til flere minner. For eksempel om jeg brukte mammas hus for begge eksamenene jeg hadde i januar.

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Den har jeg avtalt som en "buddy read" denne måneden. Gledeseg!

Gøy! Jeg begynner å lukte på å ta videre utdannelse (master og kanskje doktorgrad en vakker dag) i det området. Spennende!

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker