|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Ingen grunn til å bli ufin! Dersom øye/øre/nesekanalene er åpne, skylles bakteriene videre uten at det danner seg betennelse i øyne/ører.
Dersom barnet hoster, vil nesen automatisk tettes og selv om ikke det er synlig snørr, kan det være tett i bihuler og kanaler.
Dette er ikke noe jeg finner på, men noe jeg lærte av en professor i barnemedisin da jeg gikk på sykepleierskolen. Jeg protesterte heftig og sa bla at nabogutten fikk øyekatarr av en sykkeltur. Men hva skjer når det blåser mot ansiktet? Jo, man lukker automatisk igjen så det er vanskelig å puste, i hvert fall for små barn og noen voksne med refleksene i orden!
Noen ganger skal det ikke mer til før betennelsen er et faktum!
Det var ikke meningen å være ufin, men det finnes ingen dokumentasjon på det du hevder. Jeg har 5,5 års utdannelse innen øye, med blant annet en mastergrad i øyesykdommer, så tror jeg vet hva jeg snakker om. Man kan fint bli smittet med øyekatarr, selv om tårekanalen er helt åpen. Ja, man får lettere øyebetennelse når man er forkjølet og syk, men man har ingen garanti for å ikke bli smittet ved å bruke nesespray/ skylling og holde kanalen åpen.
|