|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Hjelp med NAV?
Har noen tips til noen som kan hjelpe i forhold til NAV? Har søkt uføre, men får mye tull og tøys tilbake fra NAV, bl a sier de i et brev at jeg har jobbet mye, i neste at jeg aldri har jobbet (!). Og det er ny saksbehandler hver gang. Og de spekulerer om at jeg ikke var sykemeldt for 14 år siden, noe som er lite relevant for dagens situasjon.
Siden jeg søker uføre, er det NAV forvaltning som skal håndtere saken, og der får man ingen fast saksbehandler, og får mange forskjellige svar når man ringer og treffer på forskjellige personer.
Blir helt utslitt av dette, bor i Oslo og lurer bare på om det fins noen hjelpe med NAV-søknad (noen som kan systemet), så søknaden blir god nok. Har ikke så mye energi til å følge opp egen sak, så jeg trenger noen som kan hjelpe meg på veien.
NAV forholder seg ikke til innsendte erklæringer, og forholder seg ikke til diagnoser, men stiller med en egen rådgivende lege som sier dette er livsstilssykdommer! Det er akkurat som NAV behandlere aldri vil forholde seg til dagens diagnoser.
Og - er det noen som vet hvilken hjelp man kan forvente seg fra NAV i denne prosessen? Kan jeg få hjelp av noen der til å utforme søknaden?
Min erfaring med NAV er at de helst vil avvise deg, men har de ikke en plikt til å hjelpe også? Er ikke i NAV systemet pr i dag, da jeg gikk på aap for noen år siden, sa saksbehandler at jeg ikke kunne være sykemeldt mens jeg gikk på aap (hadde et stygt beinbrudd), fikk nei til noe som helst kurs, siden jeg en gang har gått på skole. Det eneste de tilbyr er å pakke kaffe eller telle spiker på arbeidsmarkedstiltak, noe jeg ikke orker mer av i min situasjon.
Sorry litt utblåsning, men jeg sliter veldig med den negative responsen fra NAV.
Sist redigert av annex : 17-01-14 kl 07:44.
|