|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Lava, her.
det er flere spm der, jeg vil bare vite om jeg eller huseiger har rett
Her kommer jo husleieloven inn i bildet, samt normal rettspraksis i liknende saker.
Utleier skal dekke normal slitasje og utbedringer som kan forventes ved normert bruk av boenheten. Dvs vedlikehold styrt av borettslag, sameier osv er normalt huseiers ansvar. Huseier har også ansvar for rørledninger inn til huset, men ikke inne i selve huset. Dvs at hvis et rør sprekker inne i huset så er det leietaker som må dekke skader. Er det sprekk i bunnledning inn til selve huset, men ikke inne i huset, ja da er det utleier sitt ansvar.
I ditt tilfelle, så er det ikke snakk om vedlikeholdsskader, men vannlekkasje som følge av at leietaker ikke har lukket igjen et vindu. Dette må da erstattes av leietakeren.
Utleier kan jo ikke ta ansvar for at leietaker ikke lukket vinduene under regnskyll som gjorde at regnvann kom inn i huset og utgjorde skader.
Så et enkelt svar på ditt spørsmål er jo at her er det du som leietaker som har utvist uaktsomhet og ikke gjort nødvendige tiltak for å hindre regnvann sive inn gjennom vinduet og skade inventaret dessverre. At huseier sender regningen til deg er ikke noe han gjør for å være slem, men du kan jo sette deg inn i utleiers sko.
Hva om din leietaker hadde glemt å lukke vinduet i regnvær, vann siver inn og lager vannskader? Rett og rimelig at du skal betale fordi du eier huset?
|