Vis enkelt innlegg
Gammel 09-02-06, 01:34   #14
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?

Opprinnelig lagt inn av auroraborealis

Jeg banner kanskje litt i kirka nå, men jeg synes 70% fett høres veldig mye ut.

Bare bann du !

Men det er altså IKKE 70% fett av alt du spiser, det er 70 % av kaloriene som er fett. Det er mye kalorier i fett, derfor blir fettandelen av kaloriene så stor. Se i journalen min, på menyen og fettfordelingen. Jeg spiser ikke spesielt masse rent fett altså ! Det meste av fettet urfolket spiste kom fra rødt kjøtt & flesk + innmat. De spiste alt på dyret, ikke bare renskåret slik vi gjør.

De fleste lavkarbo dietter funker faktisk best med stor fett og proteinandel. (det finnes unntak som South Beach, F-plan og et par andre som er "omskrevet" for å bli mer akseptable for folk flest). Atkins har sagt det klart og tydelig at hans måte ikke funker med lavfett. Torkil anbefaler også de som har problemer med vekttapet i første omgang å få i seg mer fett (og grønt) isteden for å kutte NED på karbene. Og det virker for de fleste. Men det er nok noen som må kutte ned karber til et minimum for å gå ned. Erfaring gjennom flere år på andre lavkarbo retninger, som f.eks. Atkins som er ganske likt Ketolyse, viser at en fordeling på 75-20-5 (fett-protein-karbo) eller 70-25-5 er optimalt for vekttap på lavkarbo. Da snakker jeg om vekttapfasen - ikke vedlikehold.

Om de fleste på Ketolysekuren la inn maten sin i et slikt program jeg bruker så ville de ikke ligge langt unna 70 energiprosent fett. Jeg tipper rundt 60-65 energiprosent fett. Det er som sagt ikke så mye fett som en skulle tro.

Siden dette er Skaldeman tråden og denne filosofien viser seg å funke bra for veldig mange er det bare et bevis på at det ikke finnes bare en sannhet. I denne tråden er det fettet som gjelder !
Skaldeman har forsket på urfolk og deres mat i mange år og vet bedre enn de fleste her inne hva de spiste/ikke spiste. Det står også en god del i boka hans om dette.