|
Sv: Protein/fett/karbo-forhold?
Ser heller ikke noe problem i det å veie maten om man ønsker det, trenger det for å ha kontroll på inntaket. Bedre å ha kontroll enn å ikke ha det hvis målet er å gå ned i vekt. Hver må finne sin måte å kontrollere sitt inntak på, enten det er i form av antall karbohydrater, proteiner,fett osv osv.
Hvis man ikke skal anbefale noe her inne på spørsmål, så blir det vanskelig å svare også. Derfor kan kanskje alle sammen heller svare ut fra egne preferanser istedetfor å påta seg alle mulige andres preferanser.
Jeg veier også min mat og for meg fungerer det veldig bra, særlig når jeg må ha et tilnærmet optimalt forhold til det å få i meg riktige og nok næringsstoffer som viser seg fungere for meg.
På den annen side så lar jeg meg heller ikke påvirke av mat og har heller ikke spesielle følelser knyttet til mat og ulike matsituasjoner, så derfor støtter jeg tanken om å veie maten om man ønsker mest mulig kontroll og styring på sitt kosthold i en slankesituasjon.
Kan allikevel forestille meg at å leve resten av livet med å veie all maten nok kan være litt tungvint i flere situasjoner, men hvis man ikke er så nøye på det i de få situasjoner man er på reise eller ute fra hjemmet, så vil det for min del være overkommelig slik jeg har det akkurat nå.
Ser ikke problemet med å veie maten kontra det å holde regnskap med ketosesticks, karbohydrattelling, antallet vitaminer/mineraler man får i seg eller antallet desiliter vann/væske osv osv. Det motsatte er jo å la alt flyte og det fungerer garantert for veldig mange det også så lenge man føler at man beveger seg i riktig retning. Men for en som ønsker noen anbefalinger og hjelp så er jo definitivt det å veie maten èn av mange muligheter.
|