Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket?
Altså, jeg vet at Skaldeman ikke anbefaler søtstoffer, men jeg går ned i vekt allikevel så jeg unner meg litt, iallefall foreløpig. Har kuttet voldsomt ned på brusen og på mengden søtningsmiddel siden alt jo smaker for søtt nå.
Saken er den at jeg lager en aldeles nydelig appelsinfromasj (eller andre smaker) som består av kun egg, kremfløte, gelatin og litt Fun light-saft.
Egg, gelatin og kremfløte er jo sunne matvarer, det eneste som jo trekker ned er saften men jeg bruker ikke mye, kun nok til å få en svak appelsinsmak på fromasjen. Bruker ikke søtstoff i tillegg, kun saften.
Så da blir jo denne egentlig ganske sunn, hvis man ser bort fra saften? Så kan jeg spise en porsjon av denne hver dag til dessert eller kveldskos for å få opp fettprosenten? Jeg drikker jo litt lettbrus utenom, og da kutter jeg jo heller ut et glass lettbrus slik at mengden søtstoff allikevel ikke blir stor.
Har prøvd med vaniljeekstrakt istedetfor saften, men det ble ikke så vellykket. Måtte ha i så mye, og det er jo heller ikke bra, tror jeg.
PS: kunstig søtstoff trigger ikke mitt søtbehov av en eller annen merkelig grunn, men BÆR og frukt gjør det. Litt synd, egentlig.