|
Sv: Tilbehør til koteletter
Bruker du pose-bearnaise? Jeg lager hjemmelaget, og den har nesten ingen karber. Den består jo kun av fløte, smør, eggeplommer og essens, samt urter, og den smaker enda bedre enn posesausen! 
Jeg pleier å steke dem godt, så tar jeg dem ut av panna, har litt mer smør i og surrer en skivet løk og kanskje noen andre grønnsaker (mengde er jo avhengig av hvor høyt du kan gå på karbene), så heller jeg i endel creme fraiche og lar det surre godt sammen med grønnsakene og ta opp stekesjyen godt. Så serverer jeg dette til kotelettene.
Det som også er godt, er å surre hakket bacon og skivet sopp i masse smør til det er gyldent, så heller du over litt fløte og lar det koke inn. Dette er nyyydelig tilbehør til kjøtt! Du kan ha skivet løk oppi også, eller hva med en håndfull kokte rosenkål? 
"Potetstappe" av blomkål er også digg. Kok et blomkålhode til det er mørt. Kjør det i mikser (eller bruk stavmikser etc) sammen med 50 gram smør (etter smak), hvit pepper, salt, 1-2 ss fløte (vent med fløten til slutten så du kan regulere tykkelsen med den) og evt. 1/3 pakke Arla fetaost (de grønne firkanta pakkene).
Varianten med fetaost er noe av det beste jeg har smakt og jeg har fått mye skryt for den oppskriften! Smaker nesten som potetmos, bare enda bedre.