|
Sv: Lære å like fisk?
De fleste som ikke liker fisk er blitt traumatisk av dårlig preparert fisk i oppveksten.
Sushi er rå fisk som ligger oppå en pute av ris dynket i sursøt saus som du må lage selv for å ikke ha sukker i det. Man spiser det sammen med soyasaus som i praksis ikke tilfører mye mer enn salt saus til retten.
Hvis du ikke skal ha ris (ser det står 30g så det er sannsynlig) så er risfri variant sashimi.
Det er vanlig å ha på litt ristende sesamfrø og hvis du liker sterk man kan du ta et snev Wasabi på dem. Rå fisk smaker lite og du får mer smak av fisk des mer du salter.
Kjøp salmalaks eller torskevarianten i butikken. Uansett hva du skal spise er det viktig at du starter med aboslutt beste råvarer.
Laks må krydres. Bruk ekte salt og grov pepper. I tillegg til dette pleier jeg å ha på litt provancekrydder, men hvis du har tenkt deg saus så hopp over det.
Jeg er ikke så veldig glad i kokt eller dampet fisk. Grillet eller stekt er tingen. Når du skal steke er det viktig å ha høy varme og bruke olje for å få stekeskorpe. Når du har snudd fisken og ser en god stekeskorpe tar du etter en liten stund å setter ned komfyren fra max til medium og tar et godt smørstykke du tar på en gaffel og glir den over oversiden. Når det er gjort slipper du det som er igjen i oljen. Slå av komfyren, ta den vekk fra plata, ha på lokk og la den være sånn i 10 minutter. Den tiden bruker du til tilbehør, eventuelt saus.
For laks kan du ha på en ss rømme. For tosk kan du ha smeltet smør (evt med stekt bacon i) og gressløk i. Du kan også prøve deg på sandefjordsmør, bernaise eller hollandaise til og, dog det tar lengre tid.
Jeg liker ikke å varme opp fisk som er kald. Da kan det lett smake tran. Spis det heller kaldt i salaten isteden eller sørg for ikke å ha rester.
Man blir vant med det og liker det mer etterhvert som man får det til. Da kan du forsøke å bruke mindre fersk fisk eller til og med fryst, men IKKE som sashimi..
Fisk som er overstekt/kokt er verre enn at fisken har antydning til å være noe understekt. Lykke til 
Sist redigert av sylwester : 08-11-13 kl 21:33.
|