Vis enkelt innlegg
Gammel 27-08-04, 12:44   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Begod

Så vi som spiser lavkarbo bør spise minimum 1,5 gram protein pr kg kroppsvekt dag. selv om vi er inaktive.

Ganske enig, selv om det er en grov utregning. Det er ganske mye protein, så da er man i hvert fall på den sikre siden. Men dersom man spiser mye fett, så øker jo sannsynligheten for at man ikke bruker proteinene til brensel, og dermed er behovet mindre.

Hvis man tar utganspunkt i 1,5 gram protein per kilo kroppsvekt for inaktive, så vil en aktiv og overvektig person trenge veeeeeldig mye. Hvis man veier 120 kilo og trener, så vil man kanskje måtte spise 250 gram protein per dag. Noe jeg synes høres omtrent umulig ut å få i seg. Med økt kroppsmasse vil det jo være økte fettdepoter. En fettcelle trenger ikke protein, så egentlig blir det feil å bruke denne formelen ved veldig stor overvekt.

For de som har tilgang på en bioimpedansevekt (Tanita), så vil man her kunne bruke fettfri masse i formelen, noe som blir mer nøyaktig i.o.m. at man har trukket fra fettmassen i kroppen.