Ser at det har vært forskjellige debatter om protein de siste dagene så jeg tenkte at jeg kunne gi noen generelle retningslinjer her.
Protein er kroppens byggestener og er nødvendig for å bygge og oppretholde muskelmasse.
Kroppen kan ta opp ca 30 gram protein pr. time. ( dette tallet er svært omentrentlig og vil variere volsomt fra peron til person og etter fysisk aktivitet)
En innaktiv person trenger 0,8 gram protein pr. kg. kroppsvekt pr.dag.( 0,8 X kg = proteinbehov pr. dag) Denne formlen passer ikke for de som ønsker å slanke seg / spiser lavkarbo.
Når man spiser lite karbo så vil kroppen ta energi fra protein lagrene ( musklene ) elller fra tilgjengelig protein(spist protein) og fettlagrene.
Så vi som spiser lavkarbo bør spise minimum 1,5 gram protein pr kg kroppsvekt dag. selv om vi er inaktive.
Hvis man trener samtidig som man spiser lavkarbo og ønsker å gå ned i vekt så bør vi innta ca. 3 gram protein pr kg kroppsvekt dag.
Et høyt protein inntak gjør det mulig for oss å bygge og bevare muskler samtidig som vi går ned i vekt, og det gir høyere forbrenning.
Ved et høyer protein inntak en det musklene greier å nyttiggjøre seg til muskelbygging / bevaring vil resten av proteinet gå til energi og da får man den effekten som omtales i artikklen ovenfor , man får en forhøyet forbrenning.
Myse protein som er svært vanlig i protein pulver er et protein som tas hurtig opp i kroppen, er muskel byggene, men gjør ikke musklene mer motstandsdyktige mot muskel nedbrytning. Ergo ikke det mest gunstige proteinet når man slanker seg.
Vanlige proteiner i mat virker både muskeloppbyggende og mot muskelnedbrytning og de tas langsomt opp av kroppen.
I pulver form er Kasein( basic protein) det proteinet som er mest vanlig mot muskelnedbrytning. Det tas langsomt opp av kroppen og er både muskel byggende og motvirker muskel nedbrytning.
Samtlige måltid bør inneholde Protein, karbo og fett.
Protein senker gi, en i måltidet ( nyttig å vite når man ønsker å skeie ut med litt raske karbo).
Største bakdelen med protein er at det er dyrt, og at noen reagerer negativt på enkelte typer protein.( særlig Kasein som er et melkeprotein)
Ble noe rotete dette , men jeg håper det kan hjelpe noen.