|
Sv: Transfett i kjøtt
Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe
Hvordan vet de at det er transfett? Hvordan ser de forskjellen på transfettet og det vanlige fettet i kjøttet? Eller er det en slags skremselspropaganda for å få folk til å spise mindre kjøtt og/eller animalsk fett? Fordi transfett er jo farlig har vi lært.
Hvis det er transfett i kjøtt så er det jo noe helt annet enn det som er industrielt fremstilt. Men det er jo flytende fett som "transformeres" til hardt fett. Samme prosessen skjer vel ikke i kumagen? Men uansett er det jo naturlig.
Jeg lurer mest på hvem som fant ut at man skulle kalle dette for transfett. Noen som vet?
Trans kommer av formen på selve molekylet. Organiske forbindelser med dobbeltbindinger kan ha enten cis- eller transkonfigurasjon. Det har bare med hvordan molekylet er vridd. Du kan lese om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-isomer
I denne undersøkelsen har de brukt noen slags form for kromatografi hvor de sender fettet gjennom et fiberrør for å skille de ulike isomerene. De skiller altså de forskjellige fettsyrene fysisk. Ellers regner jeg med at det går an å se forskjell på de ulike isomerene i mikroskop.
Det er samme prosessen som gjøres av bakteriene som skjer ved delvis hydrogenering, tror jeg. Jeg vet ikke om en fettsyre kan endres til transfett uten å hydrogeneres. Hadde jo vært interessant med detaljer, men kanskje ikke så lett å finne. Uansett gjør bakteriene at fettet blir herdet(?). Hva som er forskjellen vet jeg ikke. Enten er det noe med lengden på fettsyrene, eller så må det være noe med selve produksjonen (som tross alt omfatter bruk av nikkel, er det sunt?). Det er tydeligvis ikke selve formen på molekylet som gjør at det er skadelig. Heller hvordan det lages. Syntetisk mat er aldri bra.
Det som hadde vært interessant ville jo være å undersøke om man kunne bruke bakterier til å lage margarin. Ser ikke for meg at det er umulig. Bakterier har stort potensiale.