Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-13, 08:54   #21255
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Årets influensavaksine har kommet, og arbeidsgiveren anbefaler at vi tar den og de betaler for den hvis vi velger å ta den. Jeg har tatt influensavaksine før en gang hos min tidligere arbeidsgiver, men siden da har jeg ikke sett poenget i å ta vaksinen. Jeg har aldri hatt influensa (som jeg kan huske) og har ingen utsatt jobb mtp smittefare. Dog kjører jeg kollektivt i Oslo hver dag som sikkert et ekstremsport i seg selv mtp basilusker Men så kom jeg til å tenke på om jeg løper en større risiko enn andre med fedmen og diabetes min, og burde ta vaksinen likevel?

Selv er jeg generelt skeptisk til vaksiner
1) virker de?
2) hvor mange uforutsette bivirkninger gir de - hvor alvorlige er de kjente og hvor vanlige er de?
3) hvilken gruppe anbefales vaksinen for?
4) hvilken innvirkning har vaksiner generelt på et immunforsvar som tross alt har tilpasset seg jevnlig "trim" av en annen type?
5) hvor alvorlig er alternativet - å bli (normalt) syk av den sykdommen vaksinen skal virke mot?

Jeg er altså skeptisk - spesielt etter at jeg var så heldig å bli barnevaksniert mot kikhoste og likevel få sykdommen.
--- likevel har jeg valgt å opprettholde stivkrampevaksinen og følge vaksineprogrammet for skogflåttenefacitt, som er en relativt eksperimentell vaksine for en sykdom som knapt nok er påvist i Norge... fordi jeg det siste året har hatt over 40 flått og risikoen for å bli syk av flått er stor så å redusere den for en av de flåttbårne sykdommene virker for meg fornuftig.
Men influensaprogrammet er det fullstendig uaktuelt for meg å ta såpass frisk som jeg er nå. En influensa vil bli 14 ubehagelige dager, men jeg har heller ikke vært influensasyk det jeg kan huske... og jeg vil heller bli influensasyk enn å utsette meg for narkolepsirisikoen - som for meg ville være mer alvorlig enn noen sykedager. For en person som selv har nedsatt immunforsvar eller sånne i nær omgangskrets, hvor en influensa ville kunne være livstruende må nødvendigvis vurderingen bli annerledes.

Så med dette vil jeg si at det kun er du som må vurdere. Kanske er det like god beskyttelse for deg å ta en skikkelig håndvask etter kollektivturen? Eller kanskje du har noen i heimen/nær omgangskrets som gjør det viktig å ta den?

Som du skjønner finnes det ikke noen andre enn du som kan svare. Men jeg håper at innspillene kanskje har gitt deg noe å tenke på.