Vis enkelt innlegg
Gammel 05-09-13, 09:46   #6
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Spørsmål om likør

Denne sitronlikøren er fantastisk god!

35 cl ukrydret brennevin (altså 1/2 flaske 60)
(Det er meget mulig at jeg brukte 40-45%, men godt blir det åkke som!)
2 sitroner
3 dl sukker

Skrubb sitronene godt i varmt vann og skrell de med en potetskerller.
Tørk skallet ved 75 grader i ovn, en times tid er muligens nok.
Press ut saften og bland alt med sukkeret og spriten.
La det stå en måned og sil deretter av.

I boka mi står det at man kan smake til med mer sitronsaft eller krydder. Det nevnes kjørvelblader, en kanelstang eller anisfrø. Koriander kan brukes til å runde av smaken.

Så vidt jeg husker, så brukte jeg bare oppskriften som den er. Jeg måtte bort og smake etter et par dager (hadde aldri lagd likør før, og var kjempenyskjerrig) og det var helt nydelig!! Måtte smake maaaange ganger før det var gått en måned

Hmm, tror nok at jeg må prøve meg igjen på denne

Edit:
Glemte å skrive at oppskriften kommer fra en bok som heter "Likører med smak av natur" av Sanna Töringe og Anette Åberg (Cappelen forlag)
Anbefaler denne boka hvis du er interessert i likører og oppskrifter på bruk av likører!

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Sist redigert av Gracella : 30-09-13 kl 19:39.
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat