Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-13, 09:34   #20805
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Kan noen forklare meg litt hva Ebay er og hvordan det virker? Selges man brukte ting og utstyr der, eller selges nye butikk ting? Hvordan vet man hvor dyrt det blir å få varen tilsendt? Kan man kjøpe ulike varer fra en butikk, eller må man finne en og en ting og kjøpe hver ting fra ulike selgere? Og hvordan betaler man ? Dette er jo fra utlandet.

På ebay selges både brukt og nytt. En del har opprettet egne butikker på ebay og kan derfor selge billigere enn de som har butikklokaler.

Det vil som oftest stå ved varen hva frakten er for den spesifikke varen. Ikke alle sender til Norge og noen har variabel porto slik at man må sende en forespørsel på hva porto blir før man evt byr på/kjøper varen.

Finner du alt du vil ha hos en selger kan du kjøpe alt under ett og be om å få en samlefaktura (request total), som oftest får du da gode rabatter på frakt. Ebay har også en funksjon der man kan legge varer i handlekurven selv om de er fra forskjellige selgere og betale alt under ett dersom man bruker paypal.

Mange selgerer godtar kun betaling via paypal fra utenlandske kjøpere. Paypal er trygt og man har en del garantier dersom noe skulle gå galt med kjøpet, slik at man kan klage og få penger igjen eller ny vare. Det er bare å gå inn på paypal og opprette konto og legge inn de opplysningene og betalingsmetode du foretrekker.

Jeg har handlet på ebay i mange år og aldri hatt problem, men vær forsiktig. Se på hvor mange "stjerner" (positiv feedback) en selger har, om de er "top-rated" og ikke minst klikk deg inn på feedback og se hva andre har sagt om selger og varer. Tenk også litt på hvor varene sendes fra, spesielt dersom det dreier seg om noen form for kosmetikk, er det i fra asiatiske land er sjansen for at det er fake ganske stor. Gjelder det merkevarer (som f.eks LV, Louboutin m.m.) og selger har flere i ulike størrelser, er sjansen for at det er fake ganske stor. Er du usikker send alltid en mail med dine spørsmål til selger. De som er seriøse svarer, etter min erfaring, ganske raskt og skikkelig på dine spm.

Ellers gjelder jo 200 kr grensen for toll/momsfritt kjøp herifra også. Noen selgere er villige til å skrive en mindre verdi på pakken enn det du har betalt, for at du skal slippe toll men ikke alle. Noen gjør det automatisk, andre må du sør om de vil gjøre det.

Lykke til med handelen.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose