|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.
Jeg fant ingenting da jeg kikka på stanga i går. Men kanskje jeg kan finne det ut hvis jeg måler omkretsen på den og finner ut hvem som er produsenten
Men du sier at noe av vekten går bort siden den sitter fast. Tar man hensyn til det når man regner ut hvor mye man f.eks. tar i benkpress (det må man vel for at det skal bli rett), og hvordan regner man det?
Vekta på stangen er det den er når du løfter, men en Smith maskin er konstruert på en slik måte at man får "hjelp" på det tyngste punktet i løftet, samt at siden stanga er fastspent trenger man ikke å aktivisere så mange av småmusklene og core for å løfte. F.eks på knebbøy er dette når man er helt ned og er på vei opp, det samme gjelder for brystpress. Dvs at den vekta du løfter er det du legger på men man får et lite dytt, som om du løfter frivekter og kompisen hjelper og drar litt i stanga for deg på vei opp i f.eks brystpress.
Du løfter altså 40 kg, men med litt hjelp så det føles lettere, så det er ikke noe du kan regne ut. Det du vil merke er at om du prøver å løfte 40 kg frivekter så vil det føles atskillig tyngre for du får ikke "hjelp" og må aktivisere mer muskulatur for å løfte riktig.
|