|
Sv: Enda et innlegg om metthet/sult og kaloribehov...
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Jeg tror ikke du egentlig har et reelt behov for mat/sult, men at søvnrutinene dine forstyrrer signalene. Jeg har nemlig samme problemene selv... er veldig dårlig til å komme meg i seng, det stresser kroppen, gir falskt høyt blodsukker og man craver mat mer.
Samme her. Dårlig søvnrutine er min verste fiende. Og jeg "fikser" søvnmangelen med karbohydrater som stimuli... og gjerne i form av sjokolade eller melk hvorav det er snakk om "dårlig" og "verre" for kroppen & vekta.... (Og nei, karbohydrater i form av rå/kokte grønnsaker "funker ikke" som stimuli på samme måte.)
For min del virker det:
- å ligge unna hurtigkarbohydratene (og melk siden jeg ikke tåler det særlig godt)
- å sove en time mer enn jeg *tror* jeg trenger
- rolig, bedagelig bevegelse som rolige sykkelturer/gåturer hvor det heller er langvarig enn hardt (ikke hard trening før de to over er på stabilt på plass)
... så planen er grei... det er bare gjennomføringen jeg har "litt" problemer med.  
Og... (til TS: ) om stoffskiftet ditt ikke fungerer godt under medisineringen så vil ikke akkurat det "hjelpe" det heller. For meg ble faktisk det en del bedre da jeg flyttet medisineringen til kvelds.