Vis enkelt innlegg
Gammel 30-06-13, 20:41   #19
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Husdyrs kosthold (og andre ting!) - lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Det er i Orijen at det brukes frukt og grønt for og lage tørrfòret.

BARF står for Bones And Raw Food, og der bruker iallefall ikke jeg frukt (men bruker litt urter.)
Noen som fòrer etter BARF-prinsippet lager opp finhakket mat i porsjoner der alle porsjonene har rett fordeling av det katten trenger, mens andre forer etter Prey-prinsippet. Det vil si at katten får kjøttstykker a la byttedyr. Mine to tøffinger elsker f.eks. rå kyllingvinger eller rått lam. kanin er også alldeles snadder for dem. Når de tar bytte ute, må de alltid dra det med hjem til meg for at jeg skal beundre jaktegenskapene deres, og da ser jeg at rubbel og bit, enten det er fugl, mus eller frosk, blir spist opp.
Mine katter ser det som sin selvfølgelige rett og smake på bikkjene sin Vom og Hundemat, men jeg fòrer ikke kattene med det. Produsentene av vom og hundemat hadde ute en prøve på vom og hundemat for katt for ei tid tilbake, men så trakk de det tilbake. Jeg vet ikke hvorfor de trakk det tilbake, om det var manglende interesse eller "feil" med produktet.

Jeg tørker lever, lunger og vom i stekeovnen, varmluft og lav varme og lang tid. De holder fint en måned, men så starter de og mugne.
Salt bruker jeg konsekvent ikke til hverken hund eller katt da nyrene deres ikke er skapt for og takle salt.

Trodde det var snakk om BARF World siden VOM også ble nevnt. Vet du om de tilsetter litt frukt for vitaminets skyld eller om de tilsetter rene vitaminer i VOM? Det står "vitaminisert".

Vi hadde kaniner før og den ene kaninungen ble tatt av en katt. Katten stod og lusket utenfor buret, jeg åpnet opp den ene veggen for å renske buret og gi dem mat og vann, og så spratt en kaninunge ut, hørte et hyl (visste ikke at kaniner kunne hyle) og så så jeg katten stikke av med kaninungen.

Jeg vet at katter og hunder ikke skal ha salt, men jeg spurte om det går an å salttørke og så vanne ut igjen. Jeg har ikke vannet ut salttørket mat til meg selv en gang, så jeg aner ikke om man får bort alt saltet eller ikke. Men jeg vil tro at man får det hvis man bare vanner det godt nok?

Jeg kjører litt etter BARF og litt etter prey tydeligvis. Av og til slenger jeg store biter oppi og av og til. Jeg har også hamret biten (med bein) litt først, og da blir mer av beina spist.

I dag tidlig da jeg kom hjem fra jobb var det fjær i gangen og en død spissmus på gulvet. Hun har fri ferdsel ut og inn. Jeg har installert katteluke som leser chippen hennes. Katten drar inn minst ett bytte i uka, men jeg synes det fortsatt er verdt. Hun har knapt gått på do inne siden den løsningen kom opp for et halvt år siden. Som regel tar hun med døde dyr. Da er det jo bare å plukke opp restene og spraye litt vaskemiddel og vaske en flekk.

Det var ikke like kult da hun la en død mus i senga mi da... Og for noen uker siden tok hun med en levende mus inn. Det var søtt å se henne leke med den helt til den smatt under sofaen. Etter 10 minutters streving fikk jeg endelig lurt den ut av sofaen, og så smatt den under kjøleskapet! Det var lettere å få den ut derfra, det gikk på 1 minutt, men så smatt den under sofaen igjen! Og jeg klarte ikke å få den ut... Neste morgen lå det en død mus på gulvet. Jeg satser på at det var katten som tok ansvar for glippet. Jeg har i alle fall ikke sett mer til musa.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat