|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Julie, her.
Jeg har lest at man kan gi katter en eggeplomme en gang i blant for at de skal få fin og blank pels, og jeg fikk lyst til å prøve det av ren nysgjerrighet for å se om kattene liker det. Men er det bare eggeplommen som skal gis eller kan man gi dem hele egget? Bør det vispes noe på forhånd, isåfall?
Og mulig det er et dumt spørsmål, men har de noen enzymer som "forhindrer" at de blir syk av rå mat som eggeplommer? Det vil si, det er vel ikke noen risiko for at de kan bli syke av det?
Det er bare plommen man bør gi med mindre man også sørger for at de får rå innmat. Husker i farten ikke hva det er i eggehvitten som kan forårsake at de ikke klarer og ta opp nok B12, men gir man det en sjelden gang eller supplerer med f.eks kyllinglever så går det helt supert.
Morgan, en katt jeg hadde tidligere før han traff en bil fikk egget med skall og det hele, akkurat som jeg gir til bikkjene og til ilderen guttungen hadde. Det var visst toppen av lykke.
Mine fisefine katter nå elsker egg om jeg steker det litt for dem først; lager ei skikkelig halvstekt eggerøre av egg og fløte og blander inn finhakket rå kyllinglever. Bortskjemte kattedyr 
Muffin, vår eldste katt, er også veldig glad i speilegg, men etter han slengte klørne rett oppi et av mine speilegg (jeg liker speileggene med flytende plomme) og sannsynligvis brant seg litt da foten splattet hele plommen, har han iallefall sluttet og stjele speileggene mine