Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-06, 13:18   #13
ssskaldeman
Medlem

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 83
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Da har jeg lest ferdig boka di, Sten Sture

Opprinnelig lagt inn av Albertine

PM er sendt!

Bra, Albertine! När den norska utgåvan är putsad får vi väl översätta boka tillbaka till svenska!

Några ord om ditt inledande mail. Det blir säkert en smula långt, men det är det sista jag har tid att skriva på ett tag.

Sammanfattningsvis tycker jag att det är ett trevligt mail och jag är glad för dina synpunkter. Jag tycker inte alls att de är särskilt kritiska. Det visar bara hur olika vi upplever saker och ting.

Den bok du har läst är inte den bok jag har försökt att skriva. Jag tar gärna på mig ansvaret för det. Det finns stora skillnader mellan kvinnor och män och dessa skillnader illustreras ovanligt väl när det kommer till viktminskning. Jag har berört dessa skillnader försiktigt i min bok. Jag vet nu att de är ännu större än vad jag trodde för ett par år sedan.

Jag ska ha dina synpunkter i åtanke när jag skriver färdigt min kvinnobok senare i år. Detta är ett laddat område och jag kommer att dra på mig kritik hur jag än skriver.

Nu släpper jag ditt mail ett ögonblick och pratar en smula om vad jag upptäckt under mina kontakter med ett par tusen viktminskare som följer min bok. Jag vet inte om jag motsäger min bok nu, men detta är vad jag lärt mig sedan jag skrev den och det är ingenting som ska sopas under mattan.

Enkelt uttryckt så finner sig många män väl till rätta med principiella resonemang och tillämpar mina principer utan större problem i sin vardag. Många tycks ha ett manligt umgänge och det är uppenbart att de inte stöter på något större motstånd i sin bekantskapskrets när de presenterar sin nya mathållning. (En del får höra att de ska dö, men det tycks de ta med fattning...)

För kvinnor är det ofta svårare. De tycks ha en närmare kontakt med sina väninnor, än vad män har med män. Eller åtminstone en annan typ av kontakt. Det gör det svårare att framstå som avvikande. Det ligger inget nedvärderande i detta konstaterande. Jag bara rapporterar vad jag hör.

Dessutom har män och kvinnor olika angreppssätt. Många kvinnor skriver till mig med förfrågningar. Jag svarar och åtskilliga skriver på nytt och ber om en matsedel, inte om ännu fler principer. Det är ytterligt ovanligt att en man gör detta.

Varför det är så kan man spekulera om.

MIn bok är i första hand skriven för män. På förlagets inrådan har jag kompletterat med en del texter som riktar sig särskilt till kvinnor. Boken är skriven för ungefär två år sedan och på den tiden hade jag bara haft kontakt med ett par hundra kvinnliga viktminskare. Min kunskap var alltså begränsad. Våren 2007 kommer jag ut med en speciell bok för kvinnor. Där tar jag tillvara de erfarenheter jag fått efter de senaste årens kontakter med tusentals kvinnor. Som ett resultat kommer den boken att vara upplagd på ett helt annat sätt.

Sten Sture

PS
När det gäller referenser så ska jag nog föra till ett block sådana i framtida upplagor. Inte för att jag tycker att det spelar någon roll, jag litar mer på verkligheten. Men det kan hjälpa till att tysta kritiker. Jag fick en bunt intressanta, nytillkomna studier häromdagen från den svenska läkaren Uffe Ravnskov. Det handlar om nio kontrollerade studier där man jämfört en diet med ett lågt innehåll av kolhydrater och ett högt innehåll av fett med den kolhydratrika kosten som rekommenderats i många år. Samtliga studier visar att den kolhydratfattiga kosten är mer effektiv i bantningsavseende och dessutom har andra hälsomässiga fördelar.

Det är sådana studier som Drevon & CO påstår inte finns. För den som har tillgång till medicinska databaser är det bara att läsa! (Jag har själv inte läst dem, men jag litar på Uffe.)

1. Brehm BJ, Seeley RJ, Daniels SR, D'Alessio DA. A randomized trial comparing a very low carbohydrate diet and a calorie-restricted low fat diet on body weight and cardiovascular risk factors in healthy women.
J Clin Endocrinol Metab 2003;88:1617-23.
2. Foster GD, Wyatt HR, Hill JO, McGuckin BG, Brill C, Mohammed BS, Szapary PO och andra. A randomized trial of a low-carbohydrate diet for obesity. N Engl J Med. 2003;348:2082-90.
3. Sondike SB, Copperman N, Jacobson MS. Effects of a low-carbohydrate diet on weight loss and cardiovascular risk factor in overweight adolescents. J Pediatr 2003;142:253-8.
4. Samaha FF, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily DA, McGrory J, Williams T, Williams M, Gracely EJ, Stern L. A low-carbohydrate as compared with a low-fat diet in severe obesity. N Engl J Med 2003;348:2074-81.
5. Meckling KA, O'Sullivan C, Saari D. Comparison of a low-fat diet to a low-carbohydrate diet on weight loss, body composition, and risk factors for diabetes and cardiovascular disease in free-living, overweight men and women. J Clin Endocrinol Metab 2004;89:2717-23.
6. Stern L, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily DA, McGrory J, Williams M, Gracely EJ, Samaha FF. The effects of low-carbohydrate versus conventional weight loss diets in severely obese adults: one-year follow-up of a randomized trial. Ann Intern Med 2004;140:778-85.
7. Segal-Isaacson CJ, Johnson S, Tomuta V, Cowell B, Stein DT. A randomized trial comparing low-fat and low-carbohydrate diets matched for energy and protein. Obes Res 2004;12 Suppl 2:130S-40S.
8. Yancy WS, Olsen MK, Guyton JR, Bakst RP, Westman EC. A low- carbohydrate, ketogenic diet versus a low-fat diet to treat obesity and hyperlipidemia: a randomized, controlled trial. Ann Intern Med. 2004; 140(10): 769-77.
9. Nickols-Richardson SM, Coleman MD, Volpe JJ, Hosig KW.Perceived hunger is lower and weight loss is greater in overweight premenopausal women consuming a low-carbohydrate/high- protein vs high-carbohydrate/low-fat diet. J Am Diet Assoc 2005;105:1433-7.

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat