|
Sv: Brødutfordringen!
Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.
Ja, det var slett ikke verst altså! Nå er det vel helst Jyttemelet som drar kh opp i denne oppskriften - 76 g kh pr 100 g Jeg tenker at Jyttemelet er noe av det som gir "vanlig bakst-følelsen", men jeg synes jo det blir i overkant når hele deigen er BASERT på Jyttemel. Nepe var en god idé - det skal jeg jammen prøve - og et egg til, ja 
Dette er sånn fritt fra hukommelsen fra "frie kaker"-boka. Den er ikke lavkarbo, men inneholder en del mat-kjemi, som kan være grei å tenke på.
(Lavkarbo-)problemet med alle "glutenfri" meltyper (her mener jeg erstatningsmelet i glutenfritt-hylla, ikke "melliknende substanser som naturlig er glutenfritt som f.eks mandelmel") er at de som regel består av omtrent ren stivelse. Dette er også det som gjør at de sammen med de andre brød-ingrediensene kan holde på lufta. Og det er som regel evnen til å holde på luft som vi savner i lavkarbobakst.
Så man må finne strategier for å få luft (og saftighet) inn, uten at det klapper sammen og helst uten for mye tilført stivelse. Tips er: finmalt fiber og egg. Egg kan sammen med fiber tilføre en luftig struktur. Egg tilfører også litt heving. Av fiber kan man eksperimentere med ulike ting: kokosmel, grønnsaksmoser eller f.eks pofiber. Fiber fra grønnsaker og potet regnes av en del som en mer skånsom fibertype enn fiber fra korn/frø.
Jeg har ikke bakt så mye brød, men har hatt best resultat med formkaker av glutenfritypen der hvor det er tilsatt gulrøtter gresskar eller banan i røra og jeg erstatter omtrent halvparten av melblandingen med mandelmel/kokosmel. Dette pleier å gi et saftig resultat som holder godt sammen. Tror det bør gå an å lage "formbrød" på en liknende måte. Kanskje med noe mer bindemiddel (fiberhusk?).
Her er en oversikt over noen glutenfri meltyper - av begge slag
http://utenglutenblogg.blogspot.no/p...-melguide.html