Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-13, 00:10   #19968
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvis ungen din hadde hatt kreft, blitt skadet i en ulykke, hatt downs eller noe annet barn kan få/ha så får man i allefall LITT hjelp og opplysning. Poden min fikk ms-diagnosen da han var 17,8 år gammel. (Nesten myndig, men ikke)

Ergo han er for gammel til å gli rett inn i navsystemet.
Men han er også for UNG til å gli rett inn i navsystemet.
Videregående og skoler ellers har noe de kaller oppfølgings team OT. Alle forsikret meg om at han ville bli ivaretatt der. Men neida.

Så nå har jeg en gutt på 18 år, som ikke mestrer skolegang, som neppe får seg jobb fordi det er ikke vanlig at "barn" på hans alder får ms!!!

Nav sa selv at hadde han fått kreft hadde situasjonen stilt seg annerledes..
Så, hva gjør man??

Du maser på alt og alle og melder han i MS- forbundet og bruker dem for alt de er verdt. Du sjekker alle forsikringer og alt som kan ha noen slags form for hjelp å komme med. Du får tak i en ergoterapeut som kan kartlegge hva han kan trenge av hjelpemidler og hva han har krav på på sikt.
osv osv osv

Jeg skjønner at dette ikke er lett, men den som gir seg er en dritt! MS er desverre, og heldigvis, en svært uforutsigbar sykdom. Ingen kan si noe om hvor syk han kan bli eller hvor frisk han kon holde seg. Jeg har sett alt fra mirakuløse bedringer til svært rask forverring og krysser alt jeg har for at Poden din er en av dem som ikke blir hardest rammet!