|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Tror ikke det nødvendigvis er så farlig å slippe ut katta før den er seks måneder, altså. Uten at jeg har noe belegg for den påstanden, men vet at mange gjør det uten problem. Den er jo et dyr! Mange kattunger blir faktisk født ute. Men det kan kanskje være en idé å være med den ut i starten! Om dere har veranda, og mulighet for å stenge for utgang, så kanskje det kan være en grei løsning i overgangen? Det kan ta litt tid før de er fortrolig med den store verden ute, så en myk overgang er lurt uansett. 
La gjerne datteren deres sove i stua sammen med katten noen netter! Det høres ut som et godt alternativ til å slippe den inne på soverommet. Katter tar jo ikke ordrer, så greit å legge an vanen først som sist. Det kan også være med på å gjøre den tryggere, samt at hun sikkert også synes det kan være en fin ting! Jeg lot katta få komme inn på soverommet for jeg syntes såååå synd på ham (og sikkert på meg selv også, ettersom jeg akkurat hadde blitt singel på den tida. ). Siden den gang har jeg flyttet til en ettroms, så jeg har ikke mange valg. Men selv om katta sover i senga nå og da, så foretrekker han faktisk sofaen om natta. Men jeg kan vedde på at dersom jeg flytter til et sted med separat soverom, kommer han til å henge på døra om natta dersom jeg holder den lukket. 
Ikke sikkert hun tar koblinga med doen helt enda. Katter sover de rareste plaser. Særlig trange plasser er visst stas! Men skulle hun som sagt ha et uhell, og dere øyeblikkelig flytter henne til kassa, vil hun nok skjønne tegninga!
Nå er første natten over, vi delte på å se til hu eldste jenten å meg.
Det har gått greit, prøvde å ha hu i bur på soverommet. Det likte hu ikke.
Så hadde jeg hu litt i sengen ( jeg var for trøtt til gå ut i stuen ) det likte hu heller ikke.
Så jeg gikk å la meg på sofaen, å då gikk det ikke lenge før hu la seg i fotenden,
og virkelig la seg til ro der.
Å doen har hu vært på et par ganger.
Hu ser egentlig veldig rolig og tilfreds ut
Å leker en go del når hu er våken.
Det kan være minste jenta skal ha hu på rommet i natt,
bedre hu knytter seg mer til hu for eldste flytter nok når skolen begynner igjen.
Vi stresser ikke noe særlig, og tar en del ting etter hvert.
Å når vi skal slippe hu ut tar vi når vi ser hvordan hu "blir".
Så koser vi en del