Vis enkelt innlegg
Gammel 09-05-13, 00:28   #19725
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Tror ikke det nødvendigvis er så farlig å slippe ut katta før den er seks måneder, altså. Uten at jeg har noe belegg for den påstanden, men vet at mange gjør det uten problem. Den er jo et dyr! Mange kattunger blir faktisk født ute. Men det kan kanskje være en idé å være med den ut i starten! Om dere har veranda, og mulighet for å stenge for utgang, så kanskje det kan være en grei løsning i overgangen? Det kan ta litt tid før de er fortrolig med den store verden ute, så en myk overgang er lurt uansett.

Her vil jeg si jeg er uenig.
Jeg er forvert for dyrebeskyttelsen og i fjor sommer hadde jeg en veldig gravid stor kattunge, ca seks-åtte måneder som fødte et kull her.
Katter KAN få løpetid veldig tidlig, og da blir de nesten garantert gravid. Det blir født 40 000 kattunger for MYE hvert år her i Norge fordi katter formerer seg lett og fordi mange tror på de gamle mytene om at en katt må ha minst ett kull unger før de kastreres og også fordi folk ikke tenker over hvor unge kattene er når de blir kjønnsmodne.
Skal du ha en kattunge med ut før den kastreres og har fått utviklet retningsans (noe som skjer når de er ca seks måneder) så anbefaler jeg og ha den i bånd eller på f.eks. en terasse som f.eks. er dekket med netting.
Er kattungen en hankatt, trenger man jo ikke være redd for at den kommer hjem gravid, men den kan gjøre andre katter gravide, den kan havne i slåsskamp (ukastrerte kjønnsmodne hanner sloss heftig om reviret sitt), den kan vimse seg bort når den første puberteten inntreffer og verden er stor og forlokkende og ikke minst; den kan bli påkjørt.
Alle katter kan selvsagt bli påkjørt men ungkatter er ofte eplekjekke og skjønner ikke at bilen er farlig og de har heller ikke utviklet evnen til og skjønne hvor stort og fort det er det som kommer mot dem.

Nyeste katten min, Pippi, ble adoptert av dyrebeskyttelsen i fjor i september. I begynnelsen av desember kastrerte jeg henne, men først i mars fikk hun lov til og gå fritt inn og ut, etter at jeg hadde vært med henne de første gangen og også sjekket at hun faktisk kommer når jeg kaller på henne.
De fleste dyrleger anbefaler og kastrere før katten blir kjønnsmoden, og de fleste sier at katten skal være over 2 kilo før den kastreres.
Jeg var litt lat (og så bor jeg 15,5 mil fra veterinæren) så Pippi fikk vaksine, chip og kastrering på en gang i desember. Hun var da ca fem og en halv måned.

Og ja, katten er et dyr, men ikke et dyr som finnes naturlig i vår fauna, men et importert dyr som til stort sjokk for mage faktisk fryser når det er kaldt ute. Kattungene har kattungepels som ikke varmer dem like godt som en voksen katt.