Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-13, 19:40   #19719
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Vi fikk oss et nytt familie medlem i dag. Serto, en ti uker gammel kattung
Å tar gjerne i mot tips for dere som har erfaring og har lyst å dele.
Det er noen år siden vi hadde kattunge sist.

Det jeg lurer først og mest om spør jeg om nå:

Hvor lenge bør vi holde hu inne før hu får gå ut?
Fingerregelen er 3-4 uker. Katter har et veldig godt indre kompass, men har de blitt flyttet over større avstander, trenger de å reorientere seg og bli trygge før de slippes ut. Den første tiden har uansett de fleste katter nok med å utforske sine nye omgivelser i huset!
Hvor mye arbeid skal vi legge i det å vise katte-doen og hvor maten står,
finner de ut av det selv?
Bare flytt katten til doen og la henne få grave og kose seg litt. Vær nøye på å ta ut klumper, og fyll på med fersk sand. Katter graver alltid ned avføringa si (bortsett fra i enkelte tilfeller hvor de har behov for å markere seg ... , men det gjelder stort sett ukastrerte hannkatter). Om hun har et uhell, flytte henne straks i kassa!
Det samme med maten: ta katta med til matskåla så hun vet hvor den er. Og viktig! Ikke ha maten nær der hun gjør fra seg! Katter er innmari hygieniske dyr! Men de lærer veldig fort å bli fortrolige med kattekassa - de fleste katter er langt lettere å få husrene enn hunder!

Bør den sove i samme rom som oss til og begynne med?
Ikke med mindre dere har tenkt å gjøre en vane av det! Katter er vanedyr, og meget bestemte av seg. Har hun blitt vant til å få sove inne hos dere, så vil hun nok fortsette med det, dersom hun foretrekker det. Har dere god plass, så la henne være i et rom hvor hun kan gjøre minst skade, dersom hun skulle bli frustrert og få raptuser i løpet av natta. Det kan fort skje når hun er relativt ny og kanskje ikke så trygg ennå!
Nå virker hu trøtt, skal vi bare la hu være i fred?
Ja! Det er innmari mange nye inntrykk på en gang, så ikke rart om hun er trøtt. (Dessuten sover fint en aktiv katt opp til 15-17 timer om dagen. Ganske imponerende! ).
La katten komme til dere først! Men vær gjerne litt sånn tilfeldig i nærheten, og snakk gjerne til henne med snill og vennlig stemme, men ikke løft og "tvangskos" henne i unøda før hun virker trygg på både huset og dere!

Hei, og grattis med nytt familiemedlem! Katter er vidunderlige og kjemperare dyr!
Jeg leste meg veldig opp på kattehold før jeg fikk min lille pelsherre i hus for snart fem år siden. Jeg kan ikke snakke for ham, men på meg virker han i alle fall som en innmari veltilpasset og happy katt!
Svarer med rød skrift inne i sitatet over.

Ellers vil jeg tilføye at katter er individualister, men jeg vil mene at disse rådene gjelder for jevnt de fleste katter!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥