Vis enkelt innlegg
Gammel 03-05-13, 22:44   #17
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Nå som jeg regna litt på det ser jeg det ikke er snakk om så store forskjeller som jeg trodde, dere har rett at 60g protein uansett blir for lite for en person på 100 kg. Men i følge denne teorien blir gjerne f.eks. 80 gram mer passende enn 100+ gram. Sammenligner vi en normalvektig person med en (utrent) overvektig person, vil ofte den normalvektige bli liggende litt over "1g per kg"-regelen hvis man regner ut proteininntak etter fettfri kroppsmasse, mens den overvektige da kan havne litt under 1 gram per kg kroppsvekt. Så for normale, friske folk har det neppe så mye å si fra eller til hvilken metode man bruker. Lurer mest på dette i forhold til insulinresistens og slikt, siden lavprotein-dietter ser ut til å fungere bra for en del som ellers sliter med å gå ned i vekt. Så da kan man jo diskutere om fordelen ved økt vekttap kan veie opp for en eventuell negativ effekt ved mer moderat proteininntak (her snakker jeg fortsatt om de som går ned veldig lite med "normalt" proteininntak)...

Å sette personer med sterk insulinresistens på dietter som er lav på både karbo og protein er en kjent metode, som bl.a. Atkins har brukt. På amerikanske lavkarboforum har jeg også sett mange som lykkes med dette. Den mest ekstreme versjonen av dette kalles "fettfaste" (90% fett), men det er da snakk om korte perioder og helst under oppfølging av lege... Skal ikke komme med noen påstand om hvor sunt dette er, men det viser jo at overflødig protein kan komme i veien for vektnedgang for enkelte. Hvis man da kan gå utifra at det er FETT de mister, og ikke hovedsaklig muskler.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat