|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.
Først vil jeg anbefale alle som leier bolig og melde seg inn i Leieboerforeningen, de gir uvurderlig råd og støtte og har mye god info på sine nettsider.
Når det gjelder husleie er denne regulert av Husleieloven. Sitigning ihht til konsumprisindeksen gjelder bare de tre første årene (se §4.2). Når det gjelder tilpasning til "gjengs leie" kan det skje først etter 3 år og leietaker skal da ha skriftlig varsel minst 6 mnd i forkant.
Dette er litt vagt og kan tolkes i ulike retninger, men jeg ble forklart av Leieboerforeningen at både standard, størrelse og beliggenhet skal ha betydning. For det om en 50 m2 i Oslo sentrum ligger på 6000 per mnd kan standarden i den leiligheten du snakker om være lavere og bør da reguleres lavere. Det finnes mulighet til og klage på dette ihht til loven, dersom man mener at stigningen er urettmessig høy ifht standard, beliggenhet osv.
Konklusjonen er at Utleier har lov å gjøre dette, så lenge leietaker har fått/får varsel 6 mnd i forkant og at leia ikke blir uforholdsmessig høy. Men hva som er riktig pris er vanskelig og si noe om uten og vite mer om leilighet og området den ligger i. Mitt råd er å vente til du vet hva prisen blir og ta det der i fra.
Ja! Jeg har lest meg godt gjennom den der, og også gjennom hva Boligbygg gjør rent praktisk. Ser at de benytter gjengs pris på sine kommunale leiligheter, og visstnok har gjort det en stund. Kan liksom ikke helt se for meg at de holder på med noe snusk. De forholder seg da også ut fra leie ut fra område, størrelse etc. Denne personen ble nok litt fortvilt og gjorde kanskje saken større enn den var. Går ut fra at bostøtten øker i takt med leieøkning, så jeg krysser fingrene for at det ordner seg!
Takk for svar! 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|