Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-13, 09:14   #15
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Høyt kolesterol og dermed blir det lavkarbostopp...

Man kan ikke frikjenne LDL helt selv om det er større grad av store partikler, det kommer litt an på mengden og, det svaret vil trolig Espen Rostrup også gi, man kan alltid finne mange studier som viser at LDL er ufarlig, men man finner enda flere som viser det motsatte. Personlig er jeg ikke så bekymret, men en verdi på over 5 bare på LDL er litt høyt. Jeg ville anbefalt å kutta litt ned på spesielt matvarer med mye myristinsyre og laurinsyre da disse øker kolesterolet ganske kraftig, dvs kutta litt på kokosfett og melkefett. Jmf epigenetics vil noen profitere på et høyt inntak av mettet fett, noen vil ha en nøytral effekt, mens andre kan få en negativ effekt. Det er langt mer uproblematisk å ha høyt kolesterol grunnet mye HDL enn grunnet mye LDL Ang statiner så har de faktisk god effekt og de fleste får ikke bivirkninger. Noe av effekten hos noen kan tilskrives senkning av LDL, men da trolig hos de med mange små partikler. Statiner har imidlertid endel betennesesdempende funksjoner som kan være mye av virkningsmekanismen. Ved et kosthold med god fettsyrebalanse og mye anti-inflammatorisk mat samt mye store LDL-partikler kan det godt hende statinene gjør mer skade enn nytte, men for endel har de god effekt.

Øk inntaket av f.eks kaldpressa olivenolje og linfrøolje. Avocado, nøtter, fet fisk, gjerne makrell som inneholder mest omega 3, er også fine fettkilder. Alle disse kan senke spesielt LDL og øke HDL både grunnet mye ALA (alfalinolsyre, O3), endel LA (linolsyre, O6) og mye OA (oljesyre) samt plantesteroler, endel vitaminer og andre virkestoffer. Rød palmeolje som er rik på OA og PA (palmitinsyre) ser ut til å senke kolesterolet på tross av mye fett grunnet endel stoffer som finnes i den såfremt den er kaldpresset. Helst kjøp de som er regnskogsertifisert, mye av palmeoljen er noe drit som ødelegger mye verdifull regnskog.

Konklusjon:
Øk fettinntak fra:
Nøtter, kaldpressa olivenolje\linfrøolje\rød palmeolje, avocado, fet fisk, fjærkre, egg og nøtter.
Reduser fettinntak fra:
Kokosfett og melkefett

Fett fra rødt kjøtt kan holdes der det er idag da det inneholder en god del OA og SA (stearinsyre) som er positive\nøytrale ift kolesterol.

Ingen fasit, kan hende jeg ikke har rett om alt, men ut ifra hva jeg vet nå er det mine anbefalinger

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat